Dansk - English

Kort version - Fuld version


Elektriske Maskiner 1 (Forår 2008) (Forår 2008)

Kursuskode : SEMASK1-U6
ECTS Point : 5 Status : Obligatorisk
Revideret : 30/01 2008 Oprettet : 30/01 2008
Placering : 3. semester Timer pr. uge : 4
Længde : 1 semester Undervisningssprog : Dansk

Målsætning : Overordnet mål:
Elektriske maskiner - mere præcis - roterende elektriske maskiner eller el. motorer anvendes overalt i industrien og i tekniske "Apparater" som vi omgiver os med. Det sker i mange sammenhæng, at stærkstrøms- og maskiningeniører projekterer og igangsætter anlæg eller deltager i nyudvikling af maskiner til specielle formål. Det forventes derfor at stærkstrøms- og maskiningeniører har et kendskab til motorernes virkemåde og tilpasning til en given applikation.
Kurset er grundlag for de øvrige fag, som beskæftiger sig med emnet:
Elektriske Maskiner.

Procesmål:
Den studerende skal møde til undervisning, projektarbejdet og laboratorie forsøg.
Den studerende skal tilegne sig en effektiv studieteknik.
Den studerende skal tilegne sig de nødvendige engelskfærdigheder til at kunne forstå lærebogen.
Den studerende skal være indstillet på at bidrage og deltage i IHK"s internationale studieaktiviteter, som kan indebære, at nogle af undervisningstimer og/eller projektarbejde samt lab.- forsøg foretages et andet sted end IHK.
Den studerende skal kunne indgå i et team hvor interdisciplinære opgaver skal løses.

Læringsmål:
Den studerende, der opfylder kursets mål, forventes at kunne følgende, jf. nedenstående hovedindhold:
- Definere strøm- og spændingsgeneratorer (DC og AC).
- Beskrive strøm/spændingsrelationer (Kirchhoffs love)
- Beskriv strøm/spændingsrelationer for basale kredsløbselementer.
- Beregne kredsløb indeholdende: Modstande, spoler, kondensatorer og generatorer og motorer..
- Anvende måleinstrumenter og tilvejebringe elektriske forbindelser ud fra et diagram og tilslutte såvel DC-motorer samt 1 og 3 fase asynkronmotorer.
- Beskrive udefra fysiske/elektriske love hvorfor en elektromotor drejer rund.
- Analysere forskelle og ligheder imellem DC- og AC-motorer.
- Analysere sammenhængen mellem "slip" og rotorstrømmen i en 3 fase asynkronmotor.
- diskutere forskellige målemetoder til måling af den optagne/ afgivne effekt at en elektromotor i både et 1 fase som 3 fase net.


Ikke faglige læringsmål:
- Udarbejde skriftlige besvarelser/løsninger af enkelte opgaver inden for det elektrotekniske fagområde på en sammenhængende form og under rimelig hensyntagen til den naturvidenskabelige tankegang og metode.
- Gennemføre simple designprocesser og udarbejde rapporter over projekterne.

Hovedindhold : Kurset består af 2 dele:
I den første del får M-studerende undervisning i grundlæggende elektroteknik og EP-studerende får undervisning i elementær maskinlære (aksler, lejre, koblinger og udvekslinger m. m.)
I den anden del får alle studerende undervisning i følgende emner:
- 3-fase vekselspænding
- elektriske forhold omkring jævn og vekselstrømsmaskiner (motorer og generatorer)
- udfører praktiske øvelser i grupper.

Undervisningsform : Klasseundervisning med obligatoriske opgaver.
Lab. øvelser.
Vejledende tests
Krævede forudsætninger : -
Anbefalede forudsætninger : -
Relationer : SEMASK2
Prøveform : Se under bemærkninger
Censur : Intern
Bedømmelse : Bestået/Ikke-bestået
Bemærkninger : Bedømmelse forudsætter en tilpas mængde afleverede obligatoriske opgaver og rapporterne.

Fælles for M og EP

02 - tilstrækkelig

Den studerende
- udtrykker sig både skriftligt og mundtligt gennemgående forståelig, men med en mangel på præcision, der i nogen grad går ud over kommunikationen.
- anvender overvejende de fysiske størrelser og mekaniske principper på den rigtige måde, men med en del alvorlige fejl og mangler.
- præsenterer stoffet noget usammenhængende.
- demonstrerer, at undervisningsmaterialet i et væsentlige er forstået og inddrager i et tilstrækkeligt omfang væsentlige aspekter.
Undervisningsmateriale : Electrical Machines, Drives and Power Systems af Teodore Wildi.
Pearson Education International ISBN 0-13-196918-8
Ansvarlig underviser :