Dansk - English
Short version - Full version
Circuit theory and analog electronics (EP) (Spring 2008) |
|||
Course code : | SKRAEP-U01 | ||
ECTS Credits : | 15 | Status : | Compulsory |
Revised : | 01/10 2007 | Written : | 19/08 2003 |
Placement : | 1. semester | Hours per week : | 12 |
Length : | 1 semester | Teaching Language : | Danish |
Objective : | Overordnet mål: Kurset er grundlaget for de øvrige fag inden for stærkstrømsområdet. Der undervises i grundlæggende begreber, teorier, komponenter og metoder inden for elektriske kredsløb og analog elektronik. Gennem projektarbejde trænes øvelse og fordybelse i flest mulige af emnerne nævnt under ”hoved¬indhold”. Derudover har projektarbejdet til formål at styrke generelle ingeniør¬mæssige kvalifikationer og procedurer som samarbejde, tidsplan¬lægning, specifikation, analyse og design, simulering, konstruktion, test og dokumentation. Procesmål:. Den studerende skal tilegne sig en effektiv studieteknik, herunder møde regelmæssig til undervisning og deltage aktivt i projektarbejdet. Den studerende skal tilegne sig de nødvendige engelskfærdigheder for at kunne forstå lærebogen/fagområdet. Læringsmål: Studerende, der fuldt ud opfylder kursets mål, forventes at kunne følgende, jf. nedenstående hovedindhold - Definere strøm- og spændingsgeneratorer (DC og AC) samt afbrydere. - Definere virkemåden af en transducer (Strain gauge) - Beskrive strøm/spændingsrelationerne (Kirchhoffs love). - Beskrive strøm/spændingsrelationer for basale kredsløbselementer. - Beskrive karakteristikkurver for dioder, zenerdioder samt bipolære transistorer. - Beskrive grundlæggende forhold ved bøjning af bjælker. (Hookes lov og bøjningsspændingens grundligning). - Forklare funktionen og anvendelser af operationsforstærkere. - Beregne kredsløb indeholdende: modstande, spoler, kondensatorer, generatorer og afbrydere. - Analysere de matematiske løsninger (ligninger) og de grafiske løsninger som opnås ved anvendelse af et kredsløbsprogam og oscilloskop. - Anvende basale måleinstrumenter i laboratorierne - Diskutere forskellige måle- og løsningsmetoder. - Vurdeer resultaternes pålidelighed. Ikke faglige læringsmål: - Udarbejde skriftlige besvarelser/løsninger af opgaver inden for det elektrotekniske fagområde på en sammenhængende form og under rimelig hensyntagen til den naturvidenskabelige tankegang og metode. - Gennemføre simple designprocesser og udarbejde rapporter over designprojekter. |
||
Principal Content : | Begreber og teori: Uafhængige og afhængige generatorer, resistans, kapacitans og induktans. Ohms lov, spændingsdeling, Kirchhoff"s strøm- og spændingslove, knudepunkts- og maskeligninger. Thevenin og Norton ækvivalenter. Effekt og energi for jævnspændings- og enfasede veksel¬spændingskredsløb. 1. ordens transiente DC kredsløb. Simpel bøjnings¬teori: Hookes lov, bøjning af bjælker, stress og strain. Komponenter og metoder: Modstand, kondensator, spole, operationsforstærker, transducer (Strain Gauge), dioder samt transistorer (BJT’s). Computer baserede matematike værktøjer. | ||
Teaching method : | Klasseundervisning bestående af oversigtsforelæsninger understøtet med PC-baserede værktøjer. Klasseundervisningen udgør samlet ca. 65 % af den skemalagte undervisningstid, fordelt med 100% i starten og 0% i slutningen af semesteret. Underviserne udvælger 3 opgaver til at være obligatoriske. (Disse 3 opgaver skal afleveres og godkendes af underviserne) Resten af tiden bruges til projektarbejde i grupper. Der ydes vejledning i den skemalagte tid. Ud fra de givne projektoplæg gennemløbes/trænes den ingeniørmæssige arbejdsproces (delvis iterativ): Specifikation, analyse og design, simulering, konstruktion, test og dokumentation. Projekterne dokumenteres med en rapport og en fremlæggelse ved eksamen (se bemærkninger) . For at sikre passende dækning af fagets hovedindhold vil specifikationerne for projekterne i nogen grad være udarbejdet af underviseren. | ||
Relations : | KRAEP er forudsætningsfag for alle efterfølgende fag inden for grundlæggende elektroteknik, elektriske anlæg, effektelektronik m.v. | ||
Type of examination : | Oral examination based on assignments | ||
External examiner : | External | ||
Marking : | 7 step scale | ||
Remarks : | - 7 trinsskalaen. Karaktergivning: 2 for opfyldelse af beskrivelses- og definitionsmål 7 når yderligere anvendelses- og forklaringsmålene er opfyldt 12 når yderligere analyse- og vurderingsmålene er opfyldte - De studerende danner selv projektgrupper fra kursets start. Gruppe¬¬størrelsen bør være 3-5 personer. Hvis særlige forhold gør sig gældende, kan læreren tillade mindre mindre gruppestørrelser. Hver gruppe får tilknyttet en vejleder som følger gruppen og varetager eksaminationen. Hvis flere lærere er involveret i undervisningen fordeles grupperne imellem lærerne. Hvis et gruppemedlem gentagne gange ikke overholder fælles aftaler, vedtaget af gruppen, kan gruppen indstille at vedkommende ekskluderes. Hvis en studerende ikke bidrager til projektarbejdet kan vejlederen nægte vedkommende indstilling til eksamen. Eksamen indledes med, at gruppenfremlægger projektet, idet hver stude¬rende laver en velforberedt præsentation af ca. 15 min. varighed. Det er et krav at gruppens medlemmer koordinerer præsentationerne således at pro¬jektets væsentligste emner dækkes, at præsentationerne bliver forskellige og hver for sig har en god faglig spændvidde. Side 2 Derefter eksamineres de studerende individuelt i op til 20 minutter. Bedømmelsen baseres på et generelt professionel skøn af hvor højt et niveau den studerende har nået i relation til kursets "målsætning". Dette vurderes ud fra projektrapporterne, projektets funktionalitet samt den mundtlige præstation. Under den individuelle eksamen stiller vejledere og censor spørgsmål inspireret af præsentationerne, projektrapporten samt af den i under¬visningen gennemgåede teori. Eksamen afsluttes med kundgørelsen af karakteren, efterfulgt af en kort begrundelse. Efter eksamen kan studerende/grupper, som ønsker det, kontakte vejlederen og aftale en konsultation, hvor eksamen og projektrapporten kan diskuteres nærmere. Studerende som ikke er bestået, vejledes ved denne konsultation i hvordan der kan arbejdes målrettet hen mod at bestå et nyt eksamensforsøg. Konsultationen vil normalt ligge i starten af det følgende semester. |
||
Teaching material : | Electric Circuits, seneste udgave, af James W. Nilsson og Susan A. Riedel, Prentice-Hall TSBN: 031292609 og Electronic Devices, seneste udgave, Floyd, Prentice Hall, ISBN: 0130944432 |
||
Responsible teacher : |