Dansk - English
Kort version - Fuld version
Praktisk automation (Valgfag forår 2008) (Forår 2008) |
|||
Kursuskode : | SPAUTO-U1 | ||
ECTS Point : | 5 | Status : | Tilvalg |
Revideret : | 21/01 2008 | Oprettet : | 21/01 2008 |
Placering : | 4. semester | Timer pr. uge : | 4 |
Længde : | 1 semester | Undervisningssprog : | Dansk |
Målsætning : | Målet med kurset er at give en introduktion til grundelementerne i automationsteknik, illustreret med praktiske øvelser. Kurset omfatter teori, der efterfølgende demonstreres i øvelser centreret om en case. Som case anvendes en styring af en solfanger. Emnerne omfatter PLCen, SCADA systemer og netværksteknologi. Ligeledes gennemgås grundprincipper i instrumentering og måleteknik i automation. Læringsmål: Den studerende skal kunne: 1. forklare opbygningen af en plc (hw og sw) 2. konfigurerer en plc 3. fortage simple programmeringsopgaver 4. kende forskellige instrumenttyper, kunne vælge et instrument til en given applikation 5. tilslutte forskellige målinger til en plc 6. redegøre for forskellige netværkstyper, herunder fordele og ulemper. 7. kunne forklare hvilke komponenter der indgår i et netværk og deres funktion. 8. konfigurere et simpelt netværk. 9. tilslutte forskellige komponenter/udstyr til et netværk. 10. redegøre for hovedfunktioner i et SCADA-system 11. kende forskellige systemer 12. kende til lagring af data (datasikkerhed - sporbarhed) 13. konfigurere et SCADA system. 14. arbejde med CE-mærkning med udgangspunkt i en automationsopgave. |
||
Hovedindhold : | Kurset indhold er baseret på følgende opdeling i delelementer: 1. PLC 2. Procesolfanger 3. Net 4. SCADA Hvor de forskellige delelementer indeholder: 1. PLC en indføring i PLC opbygning SW og HW. Den studerende introduceres til programmeringsteknikker og skal kunne udarbejde mindre programmer. Den studerende skal kunne vælge hardware til forskellige applikationer 2. Proces er IHK’s solfangeren. De studerende undervises i hvorledes en ”proces” kobles til en styring. Der gives eksempler på forskellige følere transducere mv. Den studerende skal kunne vælge tilslutte og konfigurere procestilslutninger. 3. er en indføring i hvorledes at PLC kobles til et net og kommunikerer via netværk. Den studerende introduceres til forskellige net, samt hvilke komponenter der indgår i et net. 4. En introduktion til SCADA systemer, hvor den studerende præsenteres for forskellige system. Den studerende skal efterfølgende arbejde med SCADA systemer og gennemføre øvelser. |
||
Undervisningsform : | Teoriundervisning, diskussion, gruppearbejde, laboratoriearbejde mm. | ||
Krævede forudsætninger : | - | ||
Anbefalede forudsætninger : | - | ||
Relationer : | - | ||
Prøveform : | Se under bemærkninger | ||
Censur : | Intern | ||
Bedømmelse : | Bestået/Ikke-bestået | ||
Bemærkninger : | For at består kræves at den studerende har afleveret og fået godkendt laboratorieopgaver og cases. Der anvendes undervisere fra virksomheder der arbejder med automation. |
||
Undervisningsmateriale : | Diverse leverandør beskrivelser og dokumentation | ||
Ansvarlig underviser : |