Dansk - English
Kort version - Fuld version
Ledelse og Coaching (Forår 2009) |
|||
Kursuskode : | CVLCO-U | ||
ECTS Point : | 9 | Status : | Tilvalg |
Revideret : | 13/05 2009 | Oprettet : | 12/05 2009 |
Placering : | - | Timer pr. uge : | 3.5 |
Længde : | 1 semester | Undervisningssprog : | Dansk |
Målsætning : | Målsætning: At de studerende tilegner sig og udvikler såvel teoretiske som praktiske kommunikative kompetencer med henblik på at skabe alternative forståelser og betydninger til eksisterende individuelle og organisatoriske forestillinger. At give de studerende viden og praktiske færdigheder til at bruge coaching som en ressource for ledelses- og organisatoriske udviklingsprocesser. Mål Viden og forståelse • Skal have viden om forskellige tænkninger og teorier om og metoder til arbejdet med coaching, med fokus på deres ledelsesmæssige, organisatoriske og kommunikative aspekter. • Skal i et videnskabsteoretisk perspektiv kunne identificere, forstå og skelne mellem forskellige tænkninger og teorier om og metoder til arbejdet med coaching. • Skal kunne reflektere over deres forskellige betydninger i en ledelsesmæssig, organisatorisk og kommunikativ sammenhæng. Færdigheder • Skal kunne iagttage og indsamle empiri om forskellige tænkninger og teorier om og metoder til arbejdet med coaching, samt relatere empirien til egen organisation og til egne ledelsesmæssige forhold, udfordringer og tiltag på en relevant måde. • Skal kunne vurdere forskellige tænkninger og teorier om og metoder til arbejdet med coaching i forhold til egen organisation og egne ledelsesmæssige tiltag og udfordringer. • Skal kunne begrunde egen ledelsesmæssig coaching-praksis i forhold hertil. • Skal kunne vurdere betydningen af magtforhold i kommunikation og coaching. • Skal kunne formidle forståelsen af forskellige tænkninger og teorier om og metoder til arbejdet med coaching i forhold til egen organisation og egne ledelsesmæssige tiltag og udfordringer samt i forhold til egen ledelsesmæssig coaching-praksis. Kompetencer •Skal have tilegnet sig praktiske, kommunikative coaching-kompetencer til at håndtere komplekse og ud-viklingsorienterede ledelsesmæssige og organisatoriske problemstillinger i forhold til individer, teams og organisationen og dens omverden. • Skal kunne omsætte viden og færdigheder i forhold til ledelse og coaching i en kommunikativ praksis inden for rammerne af egne organisatoriske og ledelsesmæssige professionelle etikker. • Skal kunne identificere behov for egen og organisatorisk kompetenceudvikling med henblik på coaching i forhold til komplekse og udviklingsorienterede ledelsesmæssige og organisatoriske udfordringer. |
||
Hovedindhold : | • Teoretiske perspektiver på coaching • Organisatoriske forestillinger, konflikt og magt som ressource • Coachingværktøjer og praktiske organiseringer, herunder coaching af individer og teams |
||
Undervisningsform : | Holdundervisning, øvelser, cases og eksamensprojekt | ||
Krævede forudsætninger : | Formelle krav til diplomuddannelserne | ||
Prøveform : | Mundtlig evaluering på grundlag af udført projekt | ||
Censur : | Ekstern | ||
Bedømmelse : | 7-trinsskala | ||
Bemærkninger : | Fagansvarlig: Isa Keller-Andreasen | ||
Undervisningsmateriale : | - | ||
Ansvarlig underviser : |