Dansk - English
Kort version - Fuld version
Det Personlige Lederskab (Forår 2009) |
|||
Kursuskode : | CVPLE-U | ||
ECTS Point : | 9 | Status : | Obligatorisk |
Revideret : | 13/05 2009 | Oprettet : | 12/05 2009 |
Placering : | - | Timer pr. uge : | 3.5 |
Længde : | 1 semester | Undervisningssprog : | Dansk |
Målsætning : | Kurset indfører den studerende i de væsentligste ledelsesteoretiske perspektiver og det samfunds- og videnskabsteoretiske grundlag herfor. Der sættes fokus på lederrollen og forskellige aspekter af denne, samt forståelse for væsentligheden af reflek-sion over egen ledelsespraksis. Målsætning: Formålet er, at de studerende skal kunne kende, vælge, anvende og udvikle forskellige ledelseskompetencer og ledelsesidentiteter i relation til deres egne ledelsesmæssige udfordringer. De studerende arbejder derfor på et samfunds- og videnskabsteoretisk grundlag med forskellige ledelsesteorier, strategier og metoder. Hensigten hermed er at forstå, hvordan forskellige ledelsesteoretiske tilgange har betydning for iagttagelsen af forskellige ledelsesidentiteter i relation til den helhed, som lederen er en del af. De studerende inddrager problemstillinger, erfaringer og fortællinger fra egen organisation for at give stof til refleksion og for at forankre læring og udvikling i egen praksis. Der vil blive sat fokus på de organisatoriske og menneskelige metakompetencer. Der arbejdes med teorier og modeller til opnåelse af forståelse for, at kunne identificere og analysere sammen-hængen mellem den personlige kommunikation og virksomhedens ledelsespraksis. Mål Viden og forståelse • Skal have viden om forskellige perspektiver på, teorier om og metoder til at fokusere og udøve ledelse. • Skal have viden om hvordan valg af forskellige perspektiver får betydning for ledelsesidentitet og profes-sionelle etikker. • Skal i et videnskabsteoretisk perspektiv kunne forstå, hvordan forskellige ledelsesperspektiver og teoretiske tilgange har betydning for iagttagelse af ledelsesidentitet og ledelsesetik i relation til den organisa-toriske helhed og kompleksitet af styringsrationaler, som lederen er en del af. • Skal kunne identificere egne perspektiver og reflektere over deres forskellige betydninger for egen lokal praksis, fx om sammenhænge. Færdigheder • Skal kunne inddrage problemstillinger, erfaringer og fortolke fortællinger fra egen organisation, for at give stof til refleksion og for at forankre læring og udvikling i egen praksis. • Skal kunne iagttage og indsamle empiri på en relevant måde i forhold til udvalgte problemstillinger rela-teret til egne ledelsesmæssige udfordringer. • Skal kunne vurdere forskellige teorier og metoder, der retter sig mod udvikling af egen ledelse og reflektere over deres betydning. • Skal kunne anvende begrundet udvalgt teori til at analysere og perspektivere egen ledelsesmæssige praksis og begrunde konsekvenserne for egen kompetenceudvikling. • Skal over for organisationens forskellige aktører kunne skabe og formidle en forståelse for sammenhæng mellem egne ledelsesmæssige beslutninger, etiske valg og organisationens overordnede værdier, mål og personalepolitikker. Kompetencer • Skal kunne inddrage problemstillinger, erfaringer og fortolke fortællinger fra egen organisation, for at give stof til refleksion og for at forankre læring og udvikling i egen praksis. • Skal kunne iagttage og indsamle empiri på en relevant måde i forhold til udvalgte problemstillinger relateret til egne ledelsesmæssige udfordringer. • Skal kunne vurdere forskellige teorier og metoder, der retter sig mod udvikling af egen ledelse og reflek-tere over deres betydning. • Skal kunne anvende begrundet udvalgt teori til at analysere og perspektivere egen ledelsesmæssige praksis og begrunde konsekvenserne for egen kompetenceudvikling. • Skal over for organisationens forskellige aktører kunne skabe og formidle en forståelse for sammenhæng mellem egne ledelsesmæssige beslutninger, etiske valg og organisationens overordnede værdier, mål og personalepolitikker. |
||
Hovedindhold : | 1. Personligt lederskab som fortælling og fortolkning i videnskabsteoretisk perspektiv bl.a. Storytelling. 2. Professionel kompetenceudvikling 3. Ledelse og kommunikation - herunder personlig kommunikation. |
||
Undervisningsform : | Forelæsning på mindre hold, cases, diskussioner og eksamensprojekt | ||
Krævede forudsætninger : | Formelle krav til diplomuddannelserne | ||
Prøveform : | Mundtlig evaluering på grundlag af udført projekt | ||
Censur : | Ekstern | ||
Bedømmelse : | Bestået/Ikke-bestået | ||
Bemærkninger : | Fagansvarlig: Poula Helth | ||
Undervisningsmateriale : | Bakka, Jørgen F. og Fivelsdal, Eigil : Organisationsteoriens klassikere, Handelshøjskolernes Forlag, Helth, Poula og Hans-Jørn Filges: Den nødvendige samtale i arbejdslivet Dansk Psykologisk Forlag Haslebo, Gitte: Relationer i Organisationer, Dansk Psykologisk Forlag Helth, Poula: Lederskabelse - det personlige lederskab, Samfundslitteratur Kompendium Anbefalet supplerende litteratur: Rienecker, Lotte og Jørgensen, Peter Stray: Den Gode Opgave, forlaget Samfundslitteratur |
||
Ansvarlig underviser : |