Dansk - English
Kort version - Fuld version
Vejtrafik 2 (Forår 2010) |
|||
Kursuskode : | BVTR-T2-U1 | ||
ECTS Point : | 10 | Status : | Tilvalg |
Revideret : | 23/03 2009 | Oprettet : | 18/04 2005 |
Placering : | 6. 7. semester | Timer pr. uge : | 18 |
Længde : | 1 semester | Undervisningssprog : | Engelsk hvis der er engelsksprogede tilstede |
Målsætning : | Den studerende får viden og indsigt i metoder og færdigheder i praktiske lønsninger indenfor trafik- og transportplanlægning. Den studerende der fuldt ud opfylder kursets mål, kan ved den af-sluttende prøve • identificere og analysere trafikale problemer • afgrænse og planlægge trafikale forbedringsprojekter • anvende fagets metoder og værktøjer til at løse problemerne • vurdere konsekvenserne af egne og andres løsningsmodeller • redegøre for gruppens samarbejde |
||
Hovedindhold : | Metoder og værktøjer. Trafiksikkerhed. Hastighed. Planlægning og udformning af veje og stier. Bustrafik. Gang- og cykeltrafik. Konsekvensvurderinger med hensyn til trafik, miljø og trafiksikkerhed. |
||
Undervisningsform : | Forelæsninger af nationale og internationale fagfolk. Gennemgående kursusopgave, som løses i grupper på to-tre studerende, hvor udvalgte problemstillinger afgrænses og gennemarbejdes, og hvor løsningerne konsekvensvurderes. Øvelser. Ekskursioner. |
||
Krævede forudsætninger : | Den studerende skal have bestået alle temakurser. | ||
Anbefalede forudsætninger : | - | ||
Relationer : | - | ||
Prøveform : | Mundtlig evaluering på grundlag af udført projekt | ||
Censur : | Ekstern | ||
Bedømmelse : | 7-trinsskala | ||
Bemærkninger : | Bedømmelsen sker på grundlag af kursusarbejder udført i kurset og en samtale om disse i relation til kursets faglige indhold. | ||
Undervisningsmateriale : | Logical Framework Analyse. Notat. Dan-Educ as, udateret. Logical Framework Approach. AusGUIDElines 3.3. Australian Govenment AusAID, 2005. Logical Framework Approach - et godt værktøj i Ghana. Per Bastholm Mathiasen, Carl Bro as. Dansk Vejtidsskrift 10-2003. Kari Örtengren: The logical Framework Approach. A summary of the theory behind the LFA method. SIDA, Stockholm 2003. Trafikplan 2003. Hovedstadens Udviklingsråd, maj 2000. Manual for Samfundsøkonomisk Analyse. Powerpoint, Mathias Sdun, Cowi as 2005. Nøgletalskatalog – til brug for samfundsøkonomiske analyser på transportområdet, Transport- og Energiministeriet, December 2004, revideret juni 2006. VVM og veje - lovgrundlag, Birgitte Henriksen, Vejdirektoratet 2000. VVM og veje - procedure, Birgitte Henriksen, Vejdirektoratet 2000. VVM og veje - Proces og metode, Birger Munch, Vejdirektoratet 1999. Publikationer om samfundsøkonomisk analyse, Trafikministeriet, 2002-2005: - Anvendelse af samfundsøkonomisk analyse - Brug af samfundsøkonomiske metoder i udvalgte lande, oktober 2002 - Forstudie til samfundsøkonomiske tidsværdier - faglig rapport, juni 2003 - Samfundsøkonomisk konsekvensvurdering af en fast forbindelse over Femern Bælt, april 2004 - Casestudier - illustration af fremgangsmåden ved en samfundsøkonomisk analyse, april 2004 Bicycle Account and Benchmarking London 05. Powerpoint. Niels Jensen, Vej & Park, Københavns Kommune 2005. Christianshavnruten. Powerpoint. Niels Jensen, Vej & Park, Københavns Kommune 2005. Green Cycle Routes in Copenhagen. Niels Jensen and Lotte Bech, Planning Office, Roads & Parks Dep. 2005. Hastighedsplanlægning. Powerpoints. Lárus Ágústsson, Vejdirektoratet 2005. Resultater fra national og international forskning og udvikling vil blive anvendt, og findes også i forskelligt omfang indeholdt i den angivne litteratur. |
||
Ansvarlig underviser : | Solbritt Christiansen
, solb@dtu.dk |