Dansk - English
Kort version - Fuld version
Afgangsprojekt (DJØF) (Forår 2010) |
|||
Kursuskode : | CVAFP-DJU | ||
ECTS Point : | 15 | Status : | Ikke valgt |
Revideret : | 07/01 2010 | Oprettet : | 26/08 2009 |
Placering : | - | Timer pr. uge : | 1 |
Længde : | 1 semester | Undervisningssprog : | Dansk |
Målsætning : | Målsætning: Formålet med afgangsprojektet er at kvalificere de studerende til at identificere, reflektere, analysere en tvær-faglig praksisorienteret ledelsesproblemstilling og angive løsninger og handlemuligheder gennem anvendelse af teorier, strategier og metoder. Mål: Viden og forståelse • Skal kunne anvende viden om ledelsesteorier og metoder på en reflekteret måde, og skal i forhold til den valgte problemstilling kunne anlægge et helhedsperspektiv på relevansen af de forudgående modu-lers indhold. • Skal i et videnskabsteoretisk perspektiv kunne identificere, forstå og skelne mellem forskellige teorier og metoder i forhold til en given/egen ledelsesmæssig praksis og den valgte problemstilling. • Skal kunne reflektere over for deres forskellige betydninger i forhold til egen praksis og den valgte pro-blemstilling, herunder identificere egne perspektiver og reflektere over deres betydning for etiske valg, ledelsesmæssige beslutninger og handlinger. Færdigheder • Skal kunne iagttage, indsamle, bearbejde og analysere empiri i forhold til den valgte problemstilling, til egne ledelsesmæssige forhold, udfordringer og beslutninger på en relevant måde. • Skal kunne perspektivere og vurdere resultaterne af analyserne i forhold til valgte teorier og metoder, samt begrunde egen ledelsesmæssig praksis i forhold hertil, f.eks. ved at forholde sig reflekterende til resultaternes mulighed for anvendelse i egen praksis. • Skal kunne skabe og formidle forståelse for komplekse problemstillinger i forhold til organisationen, til dens samspil med omverdenen og til ledelsesmæssige valg, tiltag og udfordringer. • Skal kunne begrunde egen ledelsesmæssig praksis i forhold hertil. Kompetencer • Skal kunne udvikle strategier for, realisere og håndtere ledelsesmæssige og organisatoriske udfordringer i forhold til den valgte problemstilling. • Skal kunne omsætte viden og færdigheder i forhold til den valgte problemstilling inden for rammerne af egne organisatoriske samarbejdsrelationer og ledelsesmæssig etik f.eks. ved at indgå i et konstruktivt samarbejde med organisationens aktører om at håndtere og skabe deltagelse i og refleksion over organi-satoriske udviklingsperspektiver. • Skal tage ansvar for komplekse ledelses - og organisatoriske problemstillinger og kunne komme med be-grundede forslag til valg af løsninger, styringsmetoder og handlinger. • Skal kunne identificere behov for og strategisk tilrettelægge kompetenceudvikling i forhold til den valgte problemstilling. |
||
Hovedindhold : | Arbejdet med afgangsprojektet skal relateres til studiets øvrige moduler og uddybe arbejdet i disse moduler med • videnskabsteoretiske, strategiske og metodiske perspektiver • projektopgaveskrivning • den studerendes professionelle kompetenceudvikling Afgangsprojektet gennemføres som en vekselvirkning mellem vejledning og selvstudium. |
||
Undervisningsform : | Individuel vejledning | ||
Anbefalede forudsætninger : | Uddannelsens obligatoriske moduler skal være bestået | ||
Prøveform : | Mundtlig evaluering på grundlag af udført projekt | ||
Censur : | Ekstern | ||
Bedømmelse : | 7-trinsskala | ||
Bemærkninger : | Modulansvarlig: Isa Keller-Andreasen isa@ihk.dk Evaluering: Til eksaminationen er der afsat i alt 60 minutter pr. studerende (oplæg samt eksamination og votering). Der gives karakterer efter 7-trins-skalaen. I bedømmelsesgrundlaget indgår såvel den skriftlige afhandling, præ-sentation som det mundtlige forsvar. Bedømmelsens resultat skal være udtryk for en helhedsvurdering af af-handlingen og det mundtlige forsvar. |
||
Undervisningsmateriale : | - | ||
Ansvarlig underviser : | Isa Keller-Andreasen
, iske@dtu.dk |