Dansk - English

Kort version - Fuld version


Forandringsledelse (Forår 2010)

Kursuskode : CVFOL-U
ECTS Point : 9 Status : Tilvalg
Revideret : 03/02 2010 Oprettet : 12/05 2009
Placering : - Timer pr. uge : 3.5
Længde : 1 semester Undervisningssprog : Dansk

Målsætning : Mål:

Viden og forståelse
• Skal have viden om forskellige teorier om og metoder til ledelse og styring af samfundsmæssige og organisatoriske forandrings- og udviklingsprocesser.
• Skal i et videnskabsteoretisk perspektiv kunne identificere, forstå og skelne mellem forskellige teorier om og metoder til ledelse og styring af samfundsmæssige og organisatoriske forandrings- og udviklingsproces-ser.
• Skal kunne reflektere over deres forskellige betydninger for såvel en samfundsmæssig som egen lokal praksis.

Færdigheder

• Skal kunne iagttage og indsamle empiri om ledelsesroller, ledelsesopgaver, ledelsesdilemmaer i forandrings- og udviklingsprocesser, samt om virksomhedskulturens og værdiers betydning, og kunne relatere empirien til egen organisation og til egne ledelsesmæssige muligheder på en relevant måde.
• Skal kunne vurdere forskellige teorier om og metoder til ledelse og styring af forandrings- og udviklings-processer i forhold til egen organisation, til den helhed, som organisationen er en del af, og til egne ledelsesmæssige tiltag og udfordringer. Skal kunne vurdere og begrunde egen ledelsesmæssig praksis og inter-ventioner i forhold hertil.
• Skal kunne formidle forskellige teorier om og metoder til ledelse og styring af forandrings- og udviklingsprocesser samt kunne formidle egen ledelsesmæssig praksis og interventioner i egen organisation og i den helhed, som organisationen er en del af.

Kompetencer

• Skal kunne håndtere komplekse problemstillinger og udfordringer i forhold til ledelse og styring af forandrings- og udviklingsprocesser i egen organisatorisk kontekst.
• Skal kunne omsætte viden og færdigheder ift. ledelse og styring af forandrings- og udviklingsprocesser inden for rammerne af egne organisatoriske samarbejdsrelationer og ledelsesmæssige professionelle etikker.
• Skal kunne identificere behov for egen og organisatorisk kompetenceudvikling i forhold til ledelse og styring af forandrings- og udviklingsprocesser.
Hovedindhold : • Teorier om samfunds-, og organisationsudvikling samt forandringsprocesser
• Virksomhedskultur og værdiers betydning for udviklingsprocesser og interventionsmuligheder
• Ledelsesroller, ledelsesopgaver og ledelsesdilemmaer og ledelsesmuligheder i forandringsprocesser
Undervisningsform : Holdundervisning, øvelser/cases, eksamensprojekt
Krævede forudsætninger : Formelle krav til diplomuddannelserne
Prøveform : Mundtlig evaluering på grundlag af udført projekt
Censur : Ekstern
Bedømmelse : 7-trinsskala
Bemærkninger : Fagansvarlig: Mette Yde
Undervisningsmateriale : Se litteraturliste på http://www.cv.ihk.dk
Ansvarlig underviser : Mette Yde , myd@ihk.dk