Dansk - English
Kort version - Fuld version
Det personlige lederskab 1: Ledelse og kommunikation (Forår 2010) |
|||
Kursuskode : | CVPLE1-U | ||
ECTS Point : | 5 | Status : | Obligatorisk |
Revideret : | 03/02 2010 | Oprettet : | 21/12 2009 |
Placering : | 1. semester | Timer pr. uge : | 3.5 |
Længde : | 1 semester | Undervisningssprog : | Dansk |
Målsætning : | Målsætning: Fælles for både modul 1 og 2, som hører under det personlige lederskab er, at de studerende skal skærpe deres opmærksomhed og forståelse af lederskabets forskellige kommunikative kompetencer. De skal kunne kende, vælge, anvende og udvikle forskellige ledelseskompetencer og ledelsesidentiteter i relation til deres egne ledel-sesmæssige udfordringer. Undervisningen foregår på et samfunds- og videnskabsteoretisk grundlag med afsæt i forskellige ledelsesteorier, strategier og metoder. Hensigten hermed er at forstå, hvordan forskellige kommuni-kative og ledelsesteoretiske tilgange har betydning for iagttagelsen og skabelsen af forskellige ledelsesidentite-ter i relation til den helhed, som lederen er en del af. Som et vigtigt element i både modul 1 og 2 skal de inddrage problemstillinger, erfaringer og fortællinger fra egen organisation for at give stof til refleksion og for at forankre læring og udvikling i egen praksis. De studeren-de vil lære at forstå udvikling af lederskabet ved at sætte fokus på både organisatoriske og menneskelige meta-kompetencer. De vil komme til at arbejde med teorier og modeller for at kunne identificere og analysere sam-menhængen mellem den personlige kommunikation og virksomhedens ledelsespraksis. Mål Viden og forståelse • Skal have viden om forskellige perspektiver på, teorier om og metoder til at fokusere på betydning og udøvelse af ledelsesmæssig kommunikation. • Skal have viden om hvordan valg af forskellige kommunikative perspektiver får betydning for skabelsen af forskellige ledelsesidentitet og professionelle etikker. • Skal i et videnskabsteoretisk perspektiv kunne forstå, hvordan forskellige kommunikative perspektiver og kommunikationsteoretiske tilgange har betydning for iagttagelse og konstituering af forskellige ledelses-identiteter og ledelsesetikker i relation til den konkrete helhed, som lederen er en del af. • Skal kunne identificere egne perspektiver og forstå deres forskellige betydninger for sammenhængen mellem kommunikation, ledelsesidentitet, ledelsesetik og egne ledelsesmæssige udfordringer i egen lo-kal praksis. Færdigheder • Skal kunne inddrage problemstillinger, erfaringer og fortolke fortællinger fra egen organisation, for at give stof til refleksion og for at forankre læring og udvikling i egen kommunikativ praksis. • Skal kunne iagttage og indsamle empiri på en relevant måde i forhold til udvalgte problemstillinger rela-teret til egne ledelsesmæssige udfordringer. • Skal kunne vurdere forskellige kommunikative teorier og metoder, der retter sig mod udvikling af egen ledelse og reflektere over deres betydning. • Skal kunne anvende begrundet udvalgt teori til at analysere og perspektivere egen ledelsesmæssig, kommunikativ praksis og begrunde konsekvenserne heraf. • Skal over for organisationens forskellige aktører kunne skabe og formidle en forståelse for sammenhæn-ge mellem lederskabets kommunikation og egne ledelsesmæssige beslutninger, etiske valg og organisati-onens overordnede værdier, mål og personalepolitikker. • Skal kunne reflektere og begrunde egen ledelsesmæssige praksis i forhold hertil. Kompetencer • Skal kunne udvikle strategier for og håndtere udvikling af egne ledelsesmæssige, kommunikative kompe-tencer. • Skal kunne indgå i samarbejde internt og eksternt og herigennem medvirke til en hensigtsmæssig udvik-ling af en kommunikativ ledelsespraksis. • Skal kunne identificere og formulere behov for udvikling af egne kommunikative kompetencer i forhold til egne ledelsesmæssige udfordringer. |
||
Hovedindhold : | Hovedindhold i modul 1: • Kommunikation og lederskabets identitet i ledelsesmæssige og organisatoriske relationer. • Kommunikation i forhold til egen praksis og i forhold til områder for egen kommunikativ kompetenceud-vikling. |
||
Undervisningsform : | Under modulet sker der med formidling af viden på hold, diskussion og praktiske opgaver i studiegrupper, dialog og øvelser i små grupper, for at den studerende i en flerhed af pædagogiske og didaktiske metoder kan opnå større bevidsthed om og blive trænet i anvendelse af ledelsesmæssig kommunikation. | ||
Krævede forudsætninger : | Forudsætninger: Formelle krav til diplomuddannelserne | ||
Prøveform : | Se under bemærkninger | ||
Censur : | Intern | ||
Bedømmelse : | 7-trinsskala | ||
Bemærkninger : | Evaluering: Grundlag: Studieordningens mål og en skriftlig eksamensopgave Form: Individuel skriftlig eksamensopgave Censur: Intern Resultat: Karakter 7-trinsskalaen Modulansvarlig: Poula Helth ph@poulahelth.dk Dokumentation: Efter gennemført eksamen udstedes kursusbevis |
||
Undervisningsmateriale : | Se litteraturliste på http://www.cv.ihk.dk | ||
Ansvarlig underviser : |