Dansk - English
Kort version - Fuld version
Projektstrategi og - organisation (Forår 2010) |
|||
Kursuskode : | CVPSO-U | ||
ECTS Point : | 9 | Status : | Obligatorisk |
Revideret : | 03/02 2010 | Oprettet : | 12/05 2009 |
Placering : | - | Timer pr. uge : | 3.5 |
Længde : | 1 semester | Undervisningssprog : | Dansk |
Målsætning : | Målsætning: Projektstrategi og -organisation har til formål at udvikle deltagernes forudsætninger og kompetencer for at kun-ne analysere og forstå de organisatoriske rammebetingelser for projektet og dermed strategisk lede et projekt i basisorganisationen og aktivt håndtere kontekstuelle betingelser for projekter og projektarbejdsformen. Mål Viden og forståelse • Den studerende får forståelse for, hvordan organisationer er bygget op og fungerer ud fra forskellige perspektiver (struktur, kultur og processer) samt hvilken betydning dette har for projekter • Den studerende får indsigt i ledelsesmekanismer og begreber i forbindelse med ledelse af organisationer og projekter • Den studerende vil efterfølgende kunne reflektere over organisatoriske faktorer, der påvirker adfærden på forskellige niveauer i forskellige dele af organisationen • Den studerende får kendskab til forskellige beslutningsprocesser i organisationen • Den studerende får forståelse for forandrings- og læringsprocesser i organisationen. Færdigheder • Den studerende vil opnå indsigt i og kunne forholde forskellige organisatoriske faktorer til hinanden. • Den studerende vil kunne begrebsliggøre og vurdere forskellige organisationsformers fordele og ulemper • Den studerende vil kunne anvende begreber for forandring og udvikling af bestemte former for organisatorisk adfærd • Den studerende vil kunne analysere forskellige ledelsesformers fordele og ulemper i forhold til konkrete situationer • Den studerende vil kunne vurdere projekters betingelser inden for forskellige typer af organisatoriske rammer. Kompetencer • Den studerende vil kunne indgå selvstændigt i diskussioner om organisationers opbygning ud fra forskellige perspektiver |
||
Hovedindhold : | Anvendelse af både strukturelle og processuelle begreber for organisering af en virksomhed og dens kultur - og ikke mindst et projekt. At kunne begrebsliggøre og vurdere forskellige organiseringsformers fordele og ulemper i forhold til et givet pro-jekt, projektets betingelser og udvikling i organisationen. At kunne skelne mellem forskellige typer af strategisk tænkning og deres konsekvenser. Arbejde med begreber for bestemte ledelsesformers fordele og ulemper i forhold til en strategi, herunder ledel-se som styring af mening, betydning, ressourcer mv. Erhvervelse af begreber for forandring og udvikling af bestemte former for organisatorisk adfærd. |
||
Undervisningsform : | Holdundervisning, øvelser, cases og eksamensprojekt | ||
Krævede forudsætninger : | Formelle krav til diplomuddannelserne | ||
Prøveform : | Mundtlig evaluering på grundlag af udført projekt | ||
Censur : | Ekstern | ||
Bemærkninger : | Fagansvarlig: Isa Keller-Andreasen | ||
Undervisningsmateriale : | Se litteraturliste på http://www.cv.ihk.dk | ||
Ansvarlig underviser : | Glen Winzor
, glwi@dtu.dk |