Dansk - English

Kort version - Fuld version


Afsætningsøkonomi (Forår 2010)

Kursuskode : XAØK-U1
ECTS Point : 5 Status : Obligatorisk
Revideret : 21/08 2008 Oprettet : 16/06 2003
Placering : 2. semester Timer pr. uge : 4
Længde : 1 semester Undervisningssprog : Engelsk

Målsætning : At give de studerende forståelse for "Marketing Management"/afsætningsøkonomiens grundlæggende teorier, begreber og metoder. Kurset er grundlæggende med vægt på forståelse af markeder og danner således fundament for det efterfølgende semesters kursus "Projekt 3", hvor afsætningsdelen sigter mod bearbejdning af markeder.

Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud opfylder kursets mål, forventes at kunne følgende:
• Benytte korrekt fagterminologi
• Redegøre for de grundlæggende teorier, begreber og metoder i afsætningsøkonomi
• Præsentere forslag til analyse af en konkret problemstilling ved anvendelse af fagets teorier og modeller
• Reflektere og diskutere betydningen af marketings rolle i en organisation
• Analysere et marked med henblik på at tilpasse afsætningsfunktionen til dette
Hovedindhold : Analyse af virksomhedens omverden. Virksomhedens handlingsparametre. Marketingbegrebet og marketingplanen Virksomhedens strategiske planlægning. SWOT-analysen. Købsadfærden på konsumtvare markeder. Markedssegmentering og målgrupper. Produktpositionsering, produktlivscyklus og introduktion til konkurrentanalyse og konkurrencestrategi. Eksempler/cases om konkret købsadfærd, konkurrenceteori og konkurrentadfærd.
Undervisningsform : Forelæsninger, diskussioner, gruppearbejde, cases, skriftlige øvelser og selvstudier.
Krævede forudsætninger : -
Anbefalede forudsætninger : -
Relationer : Undervisningen tilrettelægges, så den så vidt muligt bygger videre på de afsætningsøkonomiske elementer i EØK. I øvelser og cases tilstræbes det af udnytte den tekniske viden fra andre fag, bl.a. gennem de valgte produkteksempler.
Prøveform : Mundtlig prøve
Censur : Intern
Bedømmelse : 7-trinsskala
Bemærkninger : -
Undervisningsmateriale : Winer, Russell S. Marketing Management. ISBN 0-13-229631-4

Winer, Russell S. Marketing Management. ISBN 0-13-229631-4
Marketing Management, Russell S. Winer, Pearson, ISBN 0-13-229631-4.
Introducing Marketing Research, Paul Baines & Bal Chansarkar, Wiley.
Ansvarlig underviser : Charlotte Stisen Flyger , cafl@dtu.dk