Dansk - English

Kort version - Fuld version


Innovation af forretningskoncepter - teori (Forår 2010)

Kursuskode : XIFT-U1
ECTS Point : 15 Status : Obligatorisk
Placering : 7. semester Timer pr. uge : 23
Længde : 1 semester Undervisningssprog : Dansk

Hovedindhold : Under overskriften ”udvikling af forretningskoncepter” undervises der inden for følgende fire områder:
1. Kulturelt (CHP)
2. Merkantilt-teknologisk (LK)
3. Organisatorisk-teknologisk (CAN)
4. Ekstern undervisning (CAN)

ad 1. Kulturelt (CHP)
Kultur, kulturdefinitioner og deres begrænsninger, identitet, kultur og nationalitet, kulturanalyse
Dimensionerne: ”Time & space”
Kulturelle dimensioner (fx Hofsteder, Trompenaar, Triandis)
Sprog, kultur, interkulturel kommunikation og markedskommunikation
Interkulturelle forhandlinger, forhandlingsstrategier og -taktik, herunder bl.a. mål, midler samt tilgang til modparten

ad 2. Merkantilt-teknologisk (LK)
Globalization: opportunities and challenges
Innovation with respect to growth and business development:
Search: Learning from markets. Customers as a source of innovation.
Implementation: Strategies and risk management
R&D’s role: technology acquisition, management and exploitation. When to outsource and innovation diffusion
Selected sources: Anderson & Narus, von Hippel, Usunier, Chesborough, Tidd & Bessant

ad 3. Organisatorisk-teknologisk (CAN)
(a) Forskellige forfatteres bud på hvordan man udvikler innovative miljøer (Nonaka, Argyris, Kolb, Senge, Goldratt, Hamel, Barton, Schumpeter, Christensen)
(b) Eksempler på hvordan man i virksomheder arbejder systematisk med teknologistyring samt teorier inden for området (”Pejling af teknologi og teknologer”)
Sammensætning af teams i forbindelse med produktudvikling (”Teams & Technology”)
(c) Forskellige innovationstyper (”Fast Second”)
Innovationsdiscipliner (Innovationsrådets publikationer)

Nedenstående emner er reserver:
PDM (Product Data Management)
GT (klassifikation, taksonomi)
Projektstyring (specielt Goldratt’s teorier)
Lean og Six Sigma (grundlæggende teori)

ad 4. Ekstern undervisning (CAN)
Varierer meget

Der arbejdes på egen hånd med følgende emner: Teknologierhvervelse, teknologiudnyttelse og teknologiledelse (technology acquisition, technology exploitation og technology management). Følgende bøger er fx relevante: Ford og Saren: Managing and Marketing Technology, Thomson Learning og
Bessant, Pavitt og Tidd: Managing Innovation, John Wiley & Sons. Anden litteratur kan bruges samt internettet.
Undervisningsform : De studerende skal arbejde meget selvstændigt med stoffet, der er udpeget af underviseren. Enten individuelt eller i teams. Underviserne vil komme med oplæg, gennemgå basal teori inden for udvalgte områder samt vejlede de studerende i det videre arbejde med dette udgangspunkt. Det videre arbejde vil individuelt og i teams være at vælge stof i forlængelse af udgangspunktet. Her kan litteraturlisten bruges samt i høj grad internettet. Styrende for dette arbejde vil – ud over interesse – også være eksamenspensum.

Teoriundervisning og øvelser afvikles i semesterets første 9-10 uger.

Torsdag og fredag er der ”eksterne undervisning”. Torsdag eftermiddag kommer en ekstern underviser, der dels fortæller om sin virksomhed og dels giver oplæg til de opgaver, der efterfølgende stilles. Disse opgaver arbejdes der med i teams senere samme dag samt fredag formiddag. Fredag eftermiddag kommer den eksterne underviser igen, hvorefter løsningerne præsenteres og diskuteres. Man kan pege på 3 formål med ”ekstern undervisning”. De studerende får et kendskab til (meget) forskellige virksomheder, et indtryk af typiske udviklingsopgaver i virksomheden og mulighed for at koble lært teori med praksis. Forløbet beskrives detaljeret ved begyndelsen af hvert semester. Undervisningen er pensum til eksamen og derfor vil de enkelte teams på skift udarbejde referater. Disse vil sammen med underviserens oplæg og de enkelte teams opgaveløsninger i den efterfølgende uge blive lagt på CampusNet.

Efter 9-10 ugers undervisning (sprogundervisningen fortsætter) er der projektarbejde (se kursusbeskrivelse for PE-8-2).
Krævede forudsætninger : Ingeniørpraktikken skal være gennemført og/eller 1.-5. semester bestået.
Ansvarlig underviser : Lynn Kahle , lyka@dtu.dk