Dansk - English

Kort version - Fuld version


International Markedsføring, International Økonomi, Netværksteori (Forår 2010)

Kursuskode : XMØN-U1
ECTS Point : 7,5 Status : Obligatorisk
Revideret : 01/02 2010 Oprettet : 24/08 2009
Placering : 4. semester B-del Timer pr. uge : 12
Længde : 1 semester Undervisningssprog : Dansk

Målsætning : At give de studerende viden, som sætter dem i stand til at overskue, analysere og skitsere Netværksbaserede IT-Systemer. I kraft af en forståelse for internet’ets opbygning og virkemåde er der målet at sætte de studerende i stand til at medvirke ved design af nye internet-baserede applikationer.

At give de studerende grundlæggende forståelse for de ændrede forudsætninger virksomheden står over for ved salg af produkter til udlandet. Faget giver metoder til at vurdere muligheder på det internationale marked. Der fokuseres på internationaliseringsstrategi, der skal gøre den studerende i stand til at træffe valg omkring marked, distribution og styring, konkurrenceevne, brug af relationsmarkedsføring samt mulige beskyttelsespolitikker. Endvidere er e-business/m-commerce og virksomhedens internationale konkurrenceevne emner, der skal gøre den studerende i stand til at vurdere muligheder/begrænsninger på det internationale marked.

Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud opfylder kursets mål, forventes at kunne følgende, jf. nedenstående hovedindhold:
• Dokumentere et ”all-round” kendskab til og overblik over de berørte temaer og begreber inden for de tre fagområder
• Benytte fagterminologi fra de tre fagområder korrekt
• Identificere og anvende analytiske modeller inden for de tre fagområder korrekt

International økonomi:
• Redegøre for de mest almindelige nationaløkonomiske modeller
• Forklare de overordnede principper omkring kursdannelse og rentearbitrage, såvel inden for som uden for EU.

International markedsføring:
• Forklare og relatere brug af teorier inden for international markedsføring og begrunde anvendelsen i en given kontekst

Netværksteori / IT:
• Redegøre for internettets funktion og virkemåde
Hovedindhold : Netværksteori / IT:
Undervisningen tager udgangspunkt i internettets almindeligt anvendte applikationsprotokoller. Herfra bevæger den sig via internettets TCP/IP protokoller frem mod en beskrivelse af virkemåden af såvel kablede som trådløse kommunikationsstandarder. Fokus lægges på begreber som protokoller og interfacing og en samlet forståelse af internettets protokolstak. Desuden gives et godt overblik over specielt de mest anvendte mobile kommunikationsstander.

International økonomi og international markedsføring:
Undervisning i brug af makro- og mikroværktøjer i forbindelse med international markedsanalyse.
I kurset indgår vurdering af virksomhedens internationale konkurrenceevne ved hjælp af Michael Porters teorier. Valg af distributionskanal og styring i forhold til ønske om kontrol overfor økonomisk formåen. Mulige anvendelser af beskyttelsespolitikker for virksomheden med udgangspunkt i brug af patenter.
Udviklingen indenfor e-business og m-commerce og overvejelser omkring virksomhedens forretningsmæssige brug heraf. Endvidere forårsager et stigende fokus på den enkelte kunde strategier, der understøtter individuelle behov. Her tages udgangspunkt i relationsmarkedsføring med fokus på leverandører og kunder. Brugen af customer relationship management vil endvidere indgå.

Metodeovervejelser til brug i projektarbejde.
Undervisningsform : Der er teori-undervisning de første 10 uger af semesteret. Herefter arbejdes med projekt-arbejdet på fuld tid, og teorien anvendes i forbindelse hermed.
(Se kursusbeskrivelsen for det tilknyttede projektkursus: International Markedsføring af Netværksbaserede IT-Systemer).
Prøveform : Mundtlig prøve
Censur : Ekstern
Bedømmelse : 7-trinsskala
Undervisningsmateriale : Erik Strøjer Madsen: International Økonomi.
James F. Kurose & Keith W. Ross: ”Computer Networking”, 3nd edition, Addison Wesley, ISBN 0-321-26976-4.
Global marketing management, Svend Hollensen ISBN 0-273-64644-3.
Ansvarlig underviser : Søren Raagaard , sraa@dtu.dk