Dansk - English
Kort version - Fuld version
Afgangsprojekt DPL (Forår 2011) |
|||
Kursuskode : | CVAFPDPL-U | ||
ECTS Point : | 15 | Status : | Obligatorisk |
Revideret : | 21/08 2009 | Oprettet : | 12/05 2009 |
Placering : | - | Timer pr. uge : | 0 |
Længde : | 1 semester | Undervisningssprog : | Dansk |
Målsætning : | Målsætning: Den studerende skal i forbindelse med udarbejdelsen af afgangsprojektet demonstrere, at denne er i stand til at anvende den samfundsvidenskabelige metode til at definere, afgrænse og formulere et projekt samt dettes problemområde. Den studerende udarbejder et tværfagligt projekt, som med udgangspunkt i en konkret problemstilling og på baggrund af tilegnede teorier, metoder og modeller fremsætter løsningsforslag til den valgte problemstilling. MÅL Viden og forståelse • Skal kunne anvende viden om teorier og metoder inden for projektledelsesfeltet på en reflekteret måde • Skal i forhold til den valgte problemstilling kunne anlægge et helhedsperspektiv på relevansen af de forudgående modulers indhold. • Skal i et videnskabsteoretisk perspektiv kunne identificere, forstå og skelne mellem forskellige teorier og metoder i forhold til en ledelsesmæssig praksis og den valgte problemstilling og formidle dette i en professionel rapport • Skal kunne reflektere over for deres forskellige betydninger i forhold til egen praksis og den valgte problemstilling, herunder identificere egne perspektiver og reflektere over deres betydning for ledelsesmæssige beslutninger og handlinger. Færdigheder • Skal kunne iagttage, indsamle, bearbejde og analysere empiri i forhold til den valgte problemstilling, til egne projektledelsesmæssige forhold, udfordringer og beslutninger på en relevant måde. • Skal kunne perspektivere og vurdere resultaterne af analyserne i forhold til valgte teorier og metoder, samt begrunde egen ledelsesmæssig praksis i forhold hertil, f.eks. ved at forholde sig reflekterende til resultaternes mulighed for anvendelse i egen praksis. • Skal kunne skabe og formidle forståelse for komplekse problemstillinger i forhold til projektet, organisa-tionen og til samspillet med omverdenen • Skal kunne begrunde egen ledelsesmæssig praksis i forhold hertil. Kompetencer • Skal kunne løse en konkret problemstilling i forbindelse med projektarbejde og projektledelse ved at anvende teori og metoder fra uddannelsens moduler. • Skal kunne udvikle strategier for, realisere og håndtere projektledelsesmæssige og organisatoriske udfordringer i forhold til den valgte problemstilling. • Skal tage projektansvar for ledelses - og organisatoriske problemstillinger og kunne komme med begrundede forslag til valg af løsninger, styringsmetoder og handlinger. |
||
Hovedindhold : | Projektarbejde under vejledning. Der afleveres en rapport på max 60 normalsider pr. studerende eksklusive bilag. Eksamen er på 60 minutters varighed inkl. votering. Det forventes, at den studerende indleder eksaminationen med at lave en præsentation af ca. 15 minutters varighed, hvorefter censor og vejleder vil diskutere/stille spørgsmål til projektet. Det skal i den forbindelse præciseres, at oplægget ikke skal være et referat af indholdet i afgangsprojektet, da vejleder og censor allerede kender dette. Der afholdes et introduktionsmøde den 18.08.2009, Kl.17.00. Vejledningen foregår derefter individuelt.. |
||
Undervisningsform : | Individuel vejledning | ||
Krævede forudsætninger : | Formelle krav til diplomuddannelserne. Uddannelsens obligatoriske kurser skal være bestået. Afgangsprojektet afslutter diplomuddan-nelsen. |
||
Prøveform : | Mundtlig evaluering på grundlag af udført projekt | ||
Censur : | Ekstern | ||
Bedømmelse : | 7-trinsskala | ||
Bemærkninger : | Fagansvarlig: Isa Keller-Andreasen | ||
Undervisningsmateriale : | Projektafhængigt | ||
Ansvarlig underviser : | Isa Keller-Andreasen
, iske@dtu.dk |