Dansk - English
Kort version - Fuld version
Forandringsledelse (Forår 2011) |
|||
Kursuskode : | CVFOL-U | ||
ECTS Point : | 9 | Status : | Tilvalg |
Revideret : | 05/11 2010 | Oprettet : | 12/05 2009 |
Placering : | - | Timer pr. uge : | 3.5 |
Længde : | 1 semester | Undervisningssprog : | Dansk |
Målsætning : | Mål: At give de studerende såvel teoretisk som praktisk viden til at kunne iagttage, analysere og reflektere med hen-blik på at forstå og lede forandringsprocesser i organisationer. Læringsmål Viden og forståelse • Skal have viden om forskellige teorier om og metoder til ledelse og styring af samfundsmæssige og organisatoriske forandrings- og udviklingsprocesser. • Skal i et videnskabsteoretisk perspektiv kunne identificere, forstå og skelne mellem forskellige teorier om og metoder til ledelse og styring af samfundsmæssige og organisatoriske forandrings- og udviklingsproces-ser. • Skal kunne reflektere over deres forskellige betydninger for såvel en samfundsmæssig som egen lokal praksis. Færdigheder • Skal kunne iagttage og indsamle empiri om ledelsesroller, ledelsesopgaver, ledelsesdilemmaer i forandrings- og udviklingsprocesser, samt om virksomhedskulturens og værdiers betydning, og kunne relatere empirien til egen organisation og til egne ledelsesmæssige muligheder på en relevant måde. • Skal kunne vurdere forskellige teorier om og metoder til ledelse og styring af forandrings- og udviklings-processer i forhold til egen organisation, til den helhed, som organisationen er en del af, og til egne ledelsesmæssige tiltag og udfordringer. Skal kunne vurdere og begrunde egen ledelsesmæssig praksis og inter-ventioner i forhold hertil. • Skal kunne formidle forskellige teorier om og metoder til ledelse og styring af forandrings- og udviklingsprocesser samt kunne formidle egen ledelsesmæssig praksis og interventioner i egen organisation og i den helhed, som organisationen er en del af. Kompetencer • Skal kunne håndtere komplekse problemstillinger og udfordringer i forhold til ledelse og styring af forandrings- og udviklingsprocesser i egen organisatorisk kontekst. • Skal kunne omsætte viden og færdigheder ift. ledelse og styring af forandrings- og udviklingsprocesser inden for rammerne af egne organisatoriske samarbejdsrelationer og ledelsesmæssige professionelle etikker. • Skal kunne identificere behov for egen og organisatorisk kompetenceudvikling i forhold til ledelse og styring af forandrings- og udviklingsprocesser. |
||
Hovedindhold : | • Teorier om samfunds-, og organisationsudvikling samt forandringsprocesser • Virksomhedskultur og værdiers betydning for udviklingsprocesser og interventionsmuligheder • Ledelsesroller, ledelsesopgaver og ledelsesdilemmaer og ledelsesmuligheder i forandringsprocesser |
||
Undervisningsform : | Holdundervisning, øvelser/cases, eksamensprojekt | ||
Anbefalede forudsætninger : | Formelle krav til diplomuddannelserne | ||
Prøveform : | Se under bemærkninger | ||
Censur : | Ekstern | ||
Bedømmelse : | 7-trinsskala | ||
Bemærkninger : | Grundlag: Projekt og mål Form: Individuel mundtlig eksamen uden forberedelse Censur: Ekstern Resultat: 7-trinsskalaen Modulansvarlig: Mette Yde |
||
Undervisningsmateriale : | Se litteraturliste på http://www.cv.ihk.dk | ||
Ansvarlig underviser : | Mette Yde
, myd@ihk.dk |