Dansk - English

Kort version - Fuld version


Ledelse og organisation: Organisation og processer (Forår 2011)

Kursuskode : CVLEO1DJ-U
ECTS Point : 5 Status : Obligatorisk
Revideret : 03/05 2011 Oprettet : 05/11 2010
Placering : - Timer pr. uge : 3.5
Længde : 1 semester Undervisningssprog : Dansk

Målsætning : Formålet er at skærpe de studerendes opmærksomhed omkring og forståelse af interne og eksterne organisatori-ske relationers betydning for og sammenhæng med ledelsesmæssige og organisatoriske tiltag i egen organisation.
De studerende arbejder derfor på et samfunds- og videnskabsteoretisk grundlag med forskellige organisationsfor-ståelser og –teorier. Hensigten er at de studerende tilegner sig kompetencer til at forstå og forholde sig reflekte-rende til hvordan centrale organisatoriske udfordringer i egen organisation kan tilføres mening på forskellig vis. Gennem iagttagelser og refleksioner af forskellige organisationsforståelser, -teorier,-former,-strategier og –koncepter og dermed forbundne ledelsesdiskurser udvikles de studerendes forståelse af hvordan organisationer, og i særdeleshed deres egen, kan/ville kunne ordne sit forhold til sig selv og sin omverden i forskellige struktu-relle, kulturelle og processuelle perspektiver.
De studerende inddrager derfor problemstillinger, erfaringer og fortællinger fra egen organisation for at give stof til refleksion og for at forankre egen læring og udvikling i egen organisation.

Læringsmål:
Viden og forståelse
• Skal have viden om forskellige teorier om organisationer og ledelsen af dem, herunder i særdeleshed vi-den om forskellige tænkninger, teorier og metoder relateret til ledelse af komplekse organisationer i et konstant foranderligt samfund.
• Skal i et videnskabsteoretisk perspektiv kunne identificere, forstå og skelne mellem forskellige teoriers og metoders betydning for forståelse og håndtering af kompleksiteten i organisationers forhold til sig selv og til deres omverden.
• Skal kunne identificere og reflektere over eget perspektiv og forstå dets betydning for ledelsesmæssige og organisatoriske beslutninger, processer og tiltag i egen organisation.
• Skal have indsigt i, hvordan organisatoriske fortællinger og fortolkninger tilfører ledelsen, medarbejder-ne og organisationen betydning og identitet indadtil i organisationen og udadtil i forhold til omverdenen.
Færdigheder
• Skal kunne iagttage og indsamle empiri i forhold til udvalgte organisatoriske problemstillinger på en re-levant måde.
• Skal kunne analysere rammer og identificere mulighederne for ledelsesrummet i egen organisation
• Skal kunne anvende begrundet udvalgt teori til at analysere og perspektivere empiriske organisatoriske problemstillinger i egen organisation, og skal kunne reflektere og vurdere ledelsesbeslutninger i forhold hertil og begrunde organisatoriske konsekvenser heraf.
• Skal over for organisationens forskellige interne og eksterne aktører kunne skabe og formidle forståelse for ledelsesmæssige beslutninger og organisatoriske tiltag i egen organisation
• Skal kunne reflektere og begrunde egen ledelsesmæssig praksis i forhold hertil.

Kompetencer
• Skal kunne udvikle strategier for og initiere udvikling, realisering og håndtering af innovative organisato-riske forandrings- og udviklingsprocesser under hensyntagen til organisationens komplekse interne og eksterne relationer.
• Skal kunne indgå i et konstruktivt samarbejde med organisationens aktører om at håndtere og skabe or-ganisatorisk deltagelse i og refleksion over organisatoriske udfordringer, forandrings- og udviklingstiltag.
• Skal kunne identificere behov for egen og organisatorisk kompetenceudvikling i forhold til ledelse af or-ganisatoriske forandrings- og udviklingsprocesser
Hovedindhold : • Der fokuseres på, hvordan egen organisation og dens omverdensrelationer kan iagttages og forstås i for-hold til forskellige organisationsforståelser, -teorier, -former, -strategier og –koncepter og dermed for-bundne ledelsesdiskurser, herunder i særdeleshed i forhold til et komplekst organisationsbegreb, som er konsistent med et samfund i konstant forandring.
• Der arbejdes med at udvikle de studerendes kompetencer til at skelne mellem og reflektere betydningen af forskelligt historisk forankrede organisationsteorier, analysestrategier og praksisser, herunder på be-tydningen af valg/fravalg af forskellige perspektiver på egen organisation i forhold til dens omverden.
• Der fokuseres på, hvordan ledelse af udviklings- og forandringsprocesser foregår i en kompleks organisa-torisk kontekst, hvor betydningen af beslutninger, fortællinger og fortolkninger om offentlige og private virksomheders identitet konstant er til forhandling og genforhandling
• Der arbejdes med at udvikle de studerendes kompetencer til at forstå, reflektere, forhandle og handle strategisk i forhold til det organisatoriske krydspres af fortællinger, fortolkninger og værdier med hen-blik på at forstå og anvende kompleksiteten som en mulig ressource.
Undervisningsform : Oplæg med efterfølgende diskussion, øvelser og diskussion i grupper, rollespil mv. Der anlægges både induktiv og deduktiv tilgang til fagets elementer.
Anbefalede forudsætninger : Formelle krav til diplomuddannelserne
Prøveform : Se under bemærkninger
Bedømmelse : Bestået/Ikke-bestået
Bemærkninger : Grundlag: Der udarbejdes en skriftlig opgave der bedømmes ud fra studieordningens mål.
Form: Skriftlig eksamensopgave
Censur: Intern
Resultat: 7-trinsskalaen

Modulansvarlig: Sverri Hammer sha@ihk.dk
Undervisningsmateriale : Se litteraturliste på vores hjemmeside http://www.cv.ihk.dk
Ansvarlig underviser :