Dansk - English
Kort version - Fuld version
Det personlige lederskab - modul 1+2 (Forår 2011) |
|||
Kursuskode : | CVPLE1+2-U | ||
ECTS Point : | 10 | Status : | Obligatorisk |
Revideret : | 29/04 2010 | Oprettet : | 19/04 2010 |
Placering : | 1. semester | Timer pr. uge : | 3.5 |
Længde : | 1 semester | Undervisningssprog : | Dansk |
Målsætning : | Fælles for både modul 1 og 2 i Det personlige lederskab er, at de studerende skal skærpe deres opmærksomhed og forståelse af lederskabets forskellige kommunikative kompetencer. De skal kunne kende, vælge, anvende og udvikle forskellige ledelseskompetencer og ledelsesidentiteter i relation til deres egne ledelsesmæssige udfor-dringer. Undervisningen foregår på et samfunds- og videnskabsteoretisk grundlag med afsæt i forskellige ledel-sesteorier, strategier og metoder. Hensigten hermed er at forstå, hvordan forskellige kommunikative og ledel-sesteoretiske tilgange har betydning for iagttagelsen og skabelsen af forskellige ledelsesidentiteter i relation til den helhed, som lederen er en del af. Som et vigtigt element i både modul 1 og 2 skal de inddrage problemstillinger, erfaringer og fortællinger fra egen organisation for at give stof til refleksion og for at forankre læring og udvikling i egen praksis. De studeren-de vil lære at forstå udvikling af lederskabet ved at sætte fokus på både organisatoriske og menneskelige meta-kompetencer. De vil komme til at arbejde med teorier og modeller for at kunne identificere og analysere sam-menhængen mellem den personlige kommunikation og virksomhedens ledelsespraksis. |
||
Hovedindhold : | Hovedindhold i modul 1: • Kommunikation og lederskabets identitet i ledelsesmæssige og organisatoriske relationer. • Kommunikation i forhold til egen praksis og i forhold til områder for egen kommunikativ kompetenceud-vikling Hovedindhold i modul 2: • Det professionelle lederskabs forskellige betydninger i forhold til et komplekst organisations- og sam-fundsbegreb, som er konsistent med et samfund i konstant forandring. • Egen ledelsespraksis i forhold til forskellige historisk forankrede ledelsesteorier, herunder på betydnin-gen af valg/fravalg af forskellige teoretiske perspektiver til iagttagelse af egen ledelsespraksis. • Forskelle mellem forestillinger om et kompetent professionelt lederskab og deres nuværende praksis for at kunne identificere behov for kompetenceudvikling af eget professionelt lederskab. • Strategier og teorier om kvalifikations- og kompetenceudvikling i forhold til egen praksis og egen læring. |
||
Undervisningsform : | Under modulet sker der med formidling af viden på hold, diskussion og praktiske opgaver i studiegrupper, dialog og øvelser i små grupper, for at den studerende i en flerhed af pædagogiske og didaktiske metoder kan opnå større bevidsthed om og blive trænet i anvendelsen af ledelsesmæssig kommunikation. | ||
Krævede forudsætninger : | Formelle krav til diplomuddannelserne | ||
Anbefalede forudsætninger : | - | ||
Relationer : | - | ||
Prøveform : | Se under bemærkninger | ||
Bemærkninger : | Modulansvarlig: Poula Helth ph@poulahelth.dk | ||
Undervisningsmateriale : | Se litteraturliste på www.cv.ihk.dk | ||
Ansvarlig underviser : |