Dansk - English

Kort version - Fuld version


Projektledelse - metoder og værktøjer (Forår 2011)

Kursuskode : CVPMV-T-U
ECTS Point : 9 Status : Ikke valgt
Revideret : 27/09 2010 Oprettet : 06/10 2009
Placering : - Timer pr. uge : 12
Længde : 1 semester Undervisningssprog : Dansk

Målsætning : Målsætning:
Formålet er at give en samlet opkvalificering og professionalisering af deltagernes projektlederfærdigheder, således at projektlederen både kan skabe de ønskede resultater for projekter og samtidigt sikre en kompetence-udvikling af projektdeltagerne og projektteamet.
Mål
Viden og forståelse
• Vil inden for projektledelsesområdet have viden om professionens anvendte teori og metode, om praksis samt kunne anvende korrekt fagterminologi
• Vil kunne forstå teorier og metoder samt kunne reflektere overprojektledelsesprofessionens anvendelse af teori og metoder i relation til praksis
Færdigheder
• Vil kunne anvende projektledelses-metoder og -redskaber til indsamling og analyse af information, og vil mestre de færdigheder, der knytter sig til atbeskæftige sig med projektledelse
• Vil kunne vurdere teoretiske og praksisnære projektledelsesproblemstillinger og begrunde de valgte handlinger og løsninger
• Vil kunne formidle praksisnære og faglige projektledelsesproblemstillinger og løsninger til samarbejds-partnere og brugere både skriftligt og mundtligt på en professionel måde
Kompetencer
• Vil kunne håndtere komplekse og udviklingsorienterede projektledelsessituationer i arbejdssammen-hænge
• Vil selvstændigt kunne indgå i fagligt og tværfagligt projektsamarbejde og påtage sig ansvar inden for rammerne af den professionelle etik
• Vil kunne udvikle egen praksis i relation til projektledelsesområdet

Der lægges konkret op til, at begreberne og metoderne skal bruges i analyser og læringsprocesser på konkrete projekter fra egen virksomhed
Hovedindhold : Modulet henvender sig til projektledere og projektmedarbejdere fra såvel den private som den offentlige sektor.
Modulet er anvendelses- og erfaringsorienteret. Der fokuseres både på projekt management og projekt leadership. De typiske projektdiscipliner tages op – målsætning, styring, planlægning, kalkulation, risiko-vurdering og organisering - samtidig med at de mere ”bløde” discipliner inddrages som f.eks. udvælgelse og ledelse af projektgrupper, skift imellem projektlederroller.

Hovedindholdet er:

• projektorganisering
• projektledelse som tværfaglig arbejdsform
• projekttyper og –modeller
• projektetablering, -planlægning, -estimering, -styring, -evaluering og -opfølgning

Modulet indeholder endvidere en introduktion til forskellige projektledercertificeringsprocedurer og deres substans – fx PMI, IPMA og PRINCE2
Undervisningsform : Holdundervisning, øvelser, cases og eksamensprojekt
Krævede forudsætninger : Formelle krav til diplomuddannelserne
Prøveform : Mundtlig evaluering på grundlag af udført projekt
Censur : Ekstern
Bedømmelse : 7-trinsskala
Bemærkninger : Fagansvarlige: Isa Keller-Andreasen
Undervisningsmateriale : Mette Lindegaard Attrup og John Ryding Olsson: Power i projekter og portefølje. 2. udg.

Hansen, Erik, Strategisk Projektstyring, Samfundslitteratur,
Melander (red.), Preben, Projektstyringens problemer og værktøjer - fra kaos til resultat, Jurist- og Økonomfor-bundets Forlag
Ansvarlig underviser :