Dansk - English
Kort version - Fuld version
Projektledelse - metoder og værktøjer (Forår 2011) |
|||
Kursuskode : | CVPMV-T-U | ||
ECTS Point : | 9 | Status : | Ikke valgt |
Revideret : | 27/09 2010 | Oprettet : | 06/10 2009 |
Placering : | - | Timer pr. uge : | 12 |
Længde : | 1 semester | Undervisningssprog : | Dansk |
Målsætning : | Målsætning: Formålet er at give en samlet opkvalificering og professionalisering af deltagernes projektlederfærdigheder, således at projektlederen både kan skabe de ønskede resultater for projekter og samtidigt sikre en kompetence-udvikling af projektdeltagerne og projektteamet. Mål Viden og forståelse • Vil inden for projektledelsesområdet have viden om professionens anvendte teori og metode, om praksis samt kunne anvende korrekt fagterminologi • Vil kunne forstå teorier og metoder samt kunne reflektere overprojektledelsesprofessionens anvendelse af teori og metoder i relation til praksis Færdigheder • Vil kunne anvende projektledelses-metoder og -redskaber til indsamling og analyse af information, og vil mestre de færdigheder, der knytter sig til atbeskæftige sig med projektledelse • Vil kunne vurdere teoretiske og praksisnære projektledelsesproblemstillinger og begrunde de valgte handlinger og løsninger • Vil kunne formidle praksisnære og faglige projektledelsesproblemstillinger og løsninger til samarbejds-partnere og brugere både skriftligt og mundtligt på en professionel måde Kompetencer • Vil kunne håndtere komplekse og udviklingsorienterede projektledelsessituationer i arbejdssammen-hænge • Vil selvstændigt kunne indgå i fagligt og tværfagligt projektsamarbejde og påtage sig ansvar inden for rammerne af den professionelle etik • Vil kunne udvikle egen praksis i relation til projektledelsesområdet Der lægges konkret op til, at begreberne og metoderne skal bruges i analyser og læringsprocesser på konkrete projekter fra egen virksomhed |
||
Hovedindhold : | Modulet henvender sig til projektledere og projektmedarbejdere fra såvel den private som den offentlige sektor. Modulet er anvendelses- og erfaringsorienteret. Der fokuseres både på projekt management og projekt leadership. De typiske projektdiscipliner tages op – målsætning, styring, planlægning, kalkulation, risiko-vurdering og organisering - samtidig med at de mere ”bløde” discipliner inddrages som f.eks. udvælgelse og ledelse af projektgrupper, skift imellem projektlederroller. Hovedindholdet er: • projektorganisering • projektledelse som tværfaglig arbejdsform • projekttyper og –modeller • projektetablering, -planlægning, -estimering, -styring, -evaluering og -opfølgning Modulet indeholder endvidere en introduktion til forskellige projektledercertificeringsprocedurer og deres substans – fx PMI, IPMA og PRINCE2 |
||
Undervisningsform : | Holdundervisning, øvelser, cases og eksamensprojekt | ||
Krævede forudsætninger : | Formelle krav til diplomuddannelserne | ||
Prøveform : | Mundtlig evaluering på grundlag af udført projekt | ||
Censur : | Ekstern | ||
Bedømmelse : | 7-trinsskala | ||
Bemærkninger : | Fagansvarlige: Isa Keller-Andreasen | ||
Undervisningsmateriale : | Mette Lindegaard Attrup og John Ryding Olsson: Power i projekter og portefølje. 2. udg. Hansen, Erik, Strategisk Projektstyring, Samfundslitteratur, Melander (red.), Preben, Projektstyringens problemer og værktøjer - fra kaos til resultat, Jurist- og Økonomfor-bundets Forlag |
||
Ansvarlig underviser : |