Dansk - English
Kort version - Fuld version
Projekt 1 (Forår 2011) |
|||
Kursuskode : | M-PRJ1-U1 | ||
ECTS Point : | 15 | Status : | Obligatorisk |
Revideret : | 14/01 2010 | Oprettet : | 14/01 2010 |
Placering : | 1. semester | Timer pr. uge : | 15 |
Længde : | 1 semester | Undervisningssprog : | Dansk |
Målsætning : | At de studerende skal være i stand til på fagteknisk niveau, at kunne give et fuldstændigt fremstillingsgrundlag for et eksisterende emne. At beskrive og vurdere anvendte fremstillingsteknologier og materialer. At anvende relevante EDB-programmer som 3D-Cad programmer og Office pakken. At kunne foretage relevante økonomiske beregninger. At træne den studerende i planlægning, samarbejde/teamwork, kommunikation, samt mundtlig og skriftlig fremstilling. At forbedre de studerendes ansvarsfølelse, overblik, arbejdsindsats. En studerende, der fuldt ud opfylder kursets mål, forventes at kunne følgende, jf. nedenstående hovedindhold: • Beskrive emnet og dets formål • Beregne og sammenligne forsøgsresultater med teorien omkring forsøg vedrørende emnets hovedformål. • Skitsere de enkelte dele. • Forklare funktioner og funktionsflader for emnets enkelte dele. • Beskrive og forklare de til emnet anvendte teknologier og materialer. • Anvende beregningsmetoder for relevante teknologier på emnet. (Disse udvælges ud fra hvilket emne der analyseres, f.eks. klipning, optrækning • Beskrive og anvende overfladeruhed og tolerancer på relevante dele og vurdere deres betydning i forbindelse med konstruktion og fremstilling. • Forklare sammenhænge mellem fremstillingsteknologi, overflade og tolerance. • Anvende 3-D Cad program og relevante Standarder på et niveau, så der kan udføres arbejdstegninger der kan læses og forstås. • Beregne økonomien for en fiktiv virksomhed, der producerer emnet. • Anvende forskellige typer programmer som f.eks. tekstbehandlingsprogram. præsentationsprogram og regneark på et niveau så rapport og præsentation ser professionel ud og simple beregninger kan udføres i regneark. • Anvende simpel projektplanlægning og vise evne samarbejde om gennemførelse af projektet. |
||
Hovedindhold : | Tema: Produktanalyse, (forsøg, anvendte teknologi, teknisk fremstillingsgrundlag, økonomi), projektarbejde, samarbejde. Udgangspunktet for produktanalysen er et produkt/emne der bliver adskilt, undersøgt og beskrevet. Kurset indledes med introduktion i teambuilding og projektarbejde. Til udarbejdelse af fremstillingsgrundlaget vil standarder, afbildningsmetoder og 3D-CAD-program blive anvendt. Teknologivurderingen understøttes ved at de studerende udarbejder TAT- Struktur og Funktions-diagram, samt undervisning i de almindelige fremstillings- og materialeteknologier. I projektforløbet afleveres 2 del-projekter. Delprojekt 1 eksamineres med tilbagemelding til grupperne Programmer til tekstbehandling, præsentation samt regneark forventes anvendt til dette projekt Delprojekt 2 indeholder økonomi med omkostninger, årsregnskab og analyse af regnskabet, likviditetsbudget og pengebinding.. Delprojekt 1 og 2 tæller procentvis med i den samlede vurdering af projektet. |
||
Undervisningsform : | En kombination af klasse/hold-undervisning, gruppearbejde, opgaveløsning. | ||
Prøveform : | Se under bemærkninger | ||
Censur : | Ingen | ||
Bedømmelse : | 7-trinsskala | ||
Bemærkninger : | I projektbeskrivelsen er der angivet kriterierne der ligger til grund for evalueringen af projektet. Der vil i projektforløbet blive fulgt op på hvorledes samarbejdet fungerer. Det skal i rapporten fremgå hvordan projektet er planlagt, struktureret og løst. | ||
Undervisningsmateriale : | Angives under forløbet | ||
Ansvarlig underviser : | Imad Abou-Hayt
, iabo@dtu.dk |