Dansk - English
Kort version - Fuld version
Samarbejdets Psykologi - Lederens personlige udvikling (Forår 2012) |
|||
Kursuskode : | CVLPU11D-U | ||
ECTS Point : | 5 | Status : | Ikke valgt |
Revideret : | 08/03 2012 | Oprettet : | 07/03 2012 |
Placering : | Timer pr. uge : | 4 | |
Længde : | 1 semester | Undervisningssprog : | Dansk |
Målsætning : | Kursets mål er at give deltagerne en dybere forståelse af de psykologiske udfordringer ved at lede og arbejde i organisationer. Vi arbejder med en konkret og konstruktiv tilgang til arbejdet med disse udfordringer. Kurset kan således give et bedre overblik over situationer og hændelser i dagligdagen, som ellers kan forekomme uforståelige eller umulige at ændre. Kurset tager udgangspunkt i den psykodynamiske organisationsteori og giver en grundig indføring i denne. Kurset lægger vægt på anvendelse af de psykodynamiske organisationsteorier i praksis og behandler således en række konkrete udfordringer, som de fleste, der arbejder i større eller mindre virksomheder, vil kunne genkende. Deltagerne får mulighed for at forstå deres egen rolle i samarbejdsrelationer bedre, ligesom kurset giver deltagerne lejlighed til at reflektere over, hvordan deres egen person påvirker organisationen. Samtidigt trænes evnen til at identificere projektive processer og til at påvirke disse, så de forløber mere hensigtsmæssigt. |
||
Hovedindhold : | Den psykodynamiske organisationsteori indeholder begreber til at forstå ubevidste aspekter ved samarbejdet i og mellem grupper. Formålet med kurset er derfor at undersøge, hvordan ubevidste, psykologiske processer påvirker livet i organisationer. Her er særligt ideen om de projektive mekanismer central: Den psykodymaniske organisationsteori beskriver således meget konkret, hvordan mennesker projicerer (overfører) egne følelser til andre personer eller fænomener, og hvilken indvirkning dette kan have på samarbejdet og dets produktivitet. Ubevidste processer kan derfor undersøges ikke blot på individuelt niveau, men også på gruppe- og organisationsniveau. På kurset berøres alle tre niveauer. På individniveau beskæftiger kurset sig med, hvordan man kan beskrive menneskets grundlæggende motivation. Desuden beskrives individets forhold til det at indgå i forskellige fællesskaber, og det diskuteres, hvilken betydning lederens personlighed kan have for de organisatoriske processer. Når det gælder gruppeniveauet, præsenterer kurset ideen om fælles, psykologiske forsvar som en mekanisme til at holde sammen på grupper. Det beskrives, hvordan disse forsvar kan have forskellige niveauer af modenhed og hvilken sammenhæng, der er er mellem modenhed og produktivitet. Kurset behandler desuden, hvorfor ledelse er så vigtigt i grupper og organisationer, og hvilken psykologisk funktion ledelse har for den enkelte og for gruppen. På organisationsniveauet giver kurset begreber til at forstå, hvordan kollektiv psykologi påvirker større organisationer. Det påpeges, at organisationsstrukturer i dette perspektiv kan betragtes som psykologiske forsvar, og det undersøges, hvordan strukturen kan henholdsvis påvirke og afspejle organisationens psykologiske modenhed. Derudover vises det, hvorfor tværgående samarbejde i større organisationer kan være temmelig vanskeligt, og hvordan man kan arbejde med at overkomme disse vanskeligheder. |
||
Prøveform : | Mundtlig evaluering på grundlag af udført projekt | ||
Censur : | Ekstern | ||
Bedømmelse : | 7-trinsskala | ||
Ansvarlig underviser : |