Dansk - English

Kort version - Fuld version


Termodynamik 2, varmetransmission og forbrænding (Forår 2012)

Kursuskode : M-TER2-U5
ECTS Point : 5 Status : Obligatorisk
Revideret : 29/03 2012 Oprettet : 30/01 2012
Placering : 2. sem Timer pr. uge : 9
Længde : 1 semester Undervisningssprog : Dansk

Målsætning : Del 1)
At give den studerende forståelse for stationær varmetransmission, i en og flere dimensioner.

Som en del af uddannelsens kompetenceprofil indgår modellering af varmetransmission i forbindelse med forskellige processer som et væsentligt område.
Efter kursets forløb skal den studerende:
• Have grundlæggende forståelse for varmeledning i en og flere dimensioner.
• Have grundlæggende forståelse for fri og tvungen konvektion samt beregning af varmeovergangstal ved laminar og turbulent strømning.
• Have grundæggende forståelse for varmestråling.
• Beregning af varmevekslere og begrebet varmeveksleres effektivitet.

Del 2)
Kurset sigter mod at bidrage til at den studerende tilegner sig en forståelse for forbrænding generelt samt opbygning og virkemåden af forbrændingsmotorer.

En grundlæggende forståelse for forbrænding og forbrændingsmotorer er et centralt område , idet energiproduktionen fra disse anvendes indenfor mange forskellige applikationer. Kurset bidrager til en opnåelse af disse kompetencer.

Efter kurset skal den studerende:
• Have forståelse for forbrænding og røggasanalyser
• Have forståelse for opbygning og virkemåde for forbrændingsmotorer

Hovedindhold : Del 1)
• Varmeledning
• Konvektion
• Stråling
• Varmevekslere
• Forsøg med varmevekslere

Del 2)
• Øvre og nedre brændværdi
• Forbrændingsligninger
• Beregning af mindste luftmængde
• Teoretisk forbrændingstemperatur
• H,t-diagrammer for røggasser
• Røggasanalyser
• Teoretiske modeller for forbrændingsmotorer
• Otto og Dieselmotoren
• P,v – diagrammer indeholdende røggasser
• Forsøg med motor og generator
Undervisningsform : Dette kursus består af et antal kursusgange, hvori koncepterne beskrevet i forhold til kursusindholdet gennemgås, hvorefter de studerende sættes til at løse opgaver baseret på indholdet. Undervisningens omfang og form fastlægges og beskrives i forbindelse med semesterplanlægningen, hvortil der udarbejdes lektionsplaner, litteraturhenvisninger m.v.
Prøveform : Se under bemærkninger
Censur : Intern
Bedømmelse : Bestået/Ikke-bestået
Bemærkninger : Deltagelse i undervisning samt øvelser og aflevering af opgaver og rapporter beskrevet i lektionsplanen
Ansvarlig underviser :