Dansk - English

Kort version - Fuld version


Strategisk marketing (Forår 2013)

Kursuskode : CV8424-U
ECTS Point : 10 Status : Obligatorisk
Placering : Timer pr. uge : 3.5
Længde : 1 semester Undervisningssprog : Dansk

Hovedindhold : Læringsmål:
Viden og forståelse
• Skal kunne forstå markedsfunktionens rolle i virksomheden og kunne relatere denne til virksomhedens øvrige funktioner
• Skal kunne forstå sammenhængen mellem virksomhedens omverden og virksomhedens markedsføringsmæssige tiltag samt vigtigheden af virksomhedens relationer til kunder og eksterne interessenter
• Skal have kendskab til aktuelle udviklingstendenser inden for markedsføring
• Skal have indgående kendskab til metoder og teorier for strategiarbejde som grundlag for arbejdet med den strategiske ledelse og dertil hørende beslutningsproces
• Skal have viden om marketingteorier og –metoder samt deres videnskabsteoretiske afsæt og skal kunne reflektere over deres anvendelse i praksis
Færdigheder
• Skal kunne gennemføre en situationsanalyse af virksomhedens interne og eksterne forhold
• Skal kunne vurdere virksomhedens situation og på den baggrund fastlægge mål og strategier
• Skal kunne vurdere virksomhedens informationsbehov i forhold til den strategiske markedsføringsproces og efterfølgende kunne indhente nødvendige data
• Skal kunne gennemføre en branche- og konkurrentanalyse for et givent marked
• Skal kunne gennemføre en segmenteringsproces og udvælge målmarkeder
• Skal kunne differentiere og positionere virksomhedens produkter og ydelser i forhold til konkurrerende virksomheder
• Skal kunne arbejde med virksomhedens handlingsparametre
• Skal kunne udarbejde en markedsføringsplan
Kompetencer
• Skal kunne håndtere komplekse ledelsesmæssige problemstillinger omkring virksomhedens markedsføring
• Skal kunne omsætte viden og færdigheder i Strategisk Marketing i forhold til egen praksis
• Skal kunne vurdere interne og eksterne forhold som baggrund for fastlæggelse af mål og valg af markedsføringsstrategi og sikre sammenhæng til virksomhedens overordnede strategi
• Skal kunne identificere behov for udvikling af virksomhedens markedsføringsstrategi
Indhold:
• Virksomhedens vision, mission og idégrundlag
• Virksomhedens orientering mod markedet
• Strategisk analyse af virksomhedens interne og eksterne forhold
• Målsætning og strategi (generisk strategi, vækststrategi, markedsføringsstrategi)
• Virksomhedens informationsbehov – markedsanalyse
• Købsadfærd på Business-to-Business markedet
• Konkurrencesituationen: branche- og konkurrentanalyse
• Segmentering og målgruppevalg
• Differentiering og positionering
• Markedsorienteret produktudvikling, produktpolitik og branding
• Relationsmarkedsføring og relationsledelse
• Parameterteori – herunder markedskommunikation
Krævede forudsætninger : Optagelse på diplomuddannelserne forudsætter:
- At ansøger har gennemført en relevant adgangsgivende uddannelse min. på niveau med en erhvervsakademiuddannelse eller en relevant videregående voksenuddannelse.
- At ansøger har mindst to års erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Ansvarlig underviser :