Dansk - English

Kort version - Fuld version


Projektledelse - metoder og værktøjer (Forår 2013)

Kursuskode : CV9085-U
ECTS Point : 10 Status : Obligatorisk
Revideret : 06/08 2012 Oprettet : 08/05 2012
Placering : Timer pr. uge : 3.5
Længde : 1 semester Undervisningssprog : Dansk

Målsætning : Formålet er at give en samlet opkvalificering og professionalisering af deltagernes projektlederfærdigheder, således at projektlederen kan skabe de ønskede resultater for projekter. At give de studerende overblik over metoder og systematiske arbejdsformer ved projektarbejde samt give det teoretiske grundlag for at arbejde effektivt som projektleder og –deltager. Modulet skal udvikle de studerendes evne til at anvende projektarbejdsformen og kunne håndtere relevante værktøjer til analyse, strukturering, planlægning, styring og dokumentation af projekter.
Hovedindhold : Læringsmål:
Viden og forståelse
• Skal have viden om projektledelsens anvendte teori, metode og praksis samt kunne anvende korrekt fag-terminologi
• Skal inden for projektledelsesfeltet have viden om og kunne reflektere over relevante teorier og metoder i et videnskabsteoretisk perspektiv
• Skal have forståelse for samt kunne reflektere over anvendelsen af de præsenterede værktøjer i praksis
Færdigheder
• Skal kunne anvende projektledelsesmetoder og –værktøjer til indsamling og analyse af information, og vil mestre de færdigheder, der knytter sig til at beskæftige sig med projektledelse
• Skal kunne vurdere teoretiske og praksisnære projektledelsesproblemstillinger og begrunde de valgte handlinger og løsninger
• Skal kunne formidle praksisnære og faglige projektledelsesproblemstillinger og løsninger til samarbejds-partnere og ledelsen både skriftligt og mundtligt på en professionel måde.
• Skal kunne anvende metoder og værktøjer til analyse, strukturering, planlægning, styring, dokumentation og evaluering af projekter
• Skal kunne begrunde valg og fravalg af relevante teorier, metoder og værktøjer inden for projektledelse
Kompetencer
• Skal kunne håndtere komplekse og udviklingsorienterede projektledelsessituationer i arbejdsrelationer
• Skal selvstændigt kunne indgå i fagligt og tværfagligt projektsamarbejde og påtage sig ansvar inden for rammerne af den professionelle etik
• Skal kunne udvikle egen praksis i relation til projektledelsesområdet
• Skal kunne bringe fagets færdigheder i anvendelse i egen organisation
• Skal kunne perspektivere og diskutere anvendte teorier og metoder i forhold til egen praksis herunder inddrage relevante aktører
• Skal kunne diskutere projektets uforudsigelige og komplekse sammenhæng og drage konsekvenser af dette
Indhold:
Hovedindholdet er:
• Projektorganisering
• Projektledelse som tværfaglig arbejdsform
• Projekttyper og –modeller
• Projektetablering, -planlægning, -estimering, -styring, -evaluering og –opfølgning
• Projektøkonomi og interessentanalyser
• Projektevalueringsformer og -metoder
Krævede forudsætninger : Optagelse på Diplomuddannelsen i Projektledelse forudsætter:
- At ansøger har gennemført en relevant adgangsgivende uddannelse min. på niveau med en erhvervsakademiuddannelse eller en relevant videregående voksenuddannelse.
- At ansøger har mindst to års erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Prøveform : Se under bemærkninger
Censur : Ekstern
Bedømmelse : 7-trinsskala
Bemærkninger : Eksamen:
Eksamensform: Mundtligt forsvar samt dialog med afsæt i skriftlig opgave
Opgavens omfang: Max. 15 normalsider á 2400 anslag (max. 36.000 anslag inkl. mellemrum)
Bedømmelse: Ekstern censur efter 7-trinsskalaen.
Dato for aflevering og eksamen: Fremgår af studiekalenderen på www.cv.ihk.dk samt på CampusNet.

Fagansvarlig: John Eli Andersson joa@ihk.dk
Undervisningsmateriale : Se www.cv.ihk.dk
Ansvarlig underviser :