Dansk - English

Kort version - Fuld version


Innovations- og videnledelse (Forår 2013)

Kursuskode : PRIVL-U1
ECTS Point : 5 Status : Obligatorisk
Revideret : 22/04 2013 Oprettet : 03/02 2011
Placering : 4. semester Timer pr. uge : 4
Længde : 1 semester Undervisningssprog : Dansk

Målsætning : Dette kursus beskæftiger sig med sammenhængen imellem innovation, videnskabelse, videndeling og videnledelse og de sociale, kreative og organisatoriske processer som gør innovation værdiskabende.

Kurset beskæftigede sig både med den teoretiske baggrund og de praktiske metoder og værktøjer der anvendes inden for kursets felt.

Kursets målsætning er skabe en sammenhængende forståelse af innovationsprocessen, især i lyset af videnkulturen, med henblik på at kunne lede innovative processer i en organisation. Desuden at sætte den studerende i stand til at vurdere kulturelle, organisatoriske og motivationsgivende elementer, som tilsammen er afgørende for innovationen i en virksomhed. Slutteligt er formålet at skabe forståelse for videnkultur i teori og praksis, den involverede videnskabelse, videndeling og videnledelse og de sociale, kreative og organisatoriske processer som gør innovation værdiskabende.
Hovedindhold : En studerende, der fuldt ud opfylder kursets mål, forventes at kunne følgende, jf. nedenstående hovedindhold:
• redegøre for forskellige innovationsprocesser, rammerne omkring dem og de elementer der indgår
• redegøre for samt demonstrere evner indenfor ledelse af innovative processor og de bagvedliggende faktorer, såsom organisationsstruktur, kultur, interessenter og ansatte, og motiverende incitamenter for disse
• demonstrere forståelse for og kunne reflektere over sammenhæng mellem den måde en virksomhed skaffer, deler og udnytter viden internt og eksternt, og de innovative resultater en virksomhed opnår
Undervisningsform : Kurset er projektorienteret og anvende DTU-Diploms nye Innovations Laboratorium og Innovations Laboratoriets rolle på DTU som case.
Der indgår holdundervisning, workshops, eksterne indlæg, caseoplæg.
Relationer : Faget indgår som støtte i forbindelse med 4.semester projektet.
Prøveform : Se under bemærkninger
Censur : Ekstern
Bedømmelse : 7-trinsskala
Bemærkninger : Mundtlig prøve i pensum samt virksomhedsrelateret case (helhedsbedømmelse for begge elementer).
Undervisningsmateriale : IDEO; "Design Thinking - The Book"
Uddrag af Mary Jo Hatch; "Organisationer"
Uddrag af Lotte Darsø; "Innovation In The Making"
Uddarg af Davila, Epstein & Shelton; "Making Innovation Work – How to manage it, measure it, and profit from it"
Uddrag af A Digmann, K Engholm, J P Jensen; "Offentlig Innovation 2.0"

Desuden papers; bl.a. :
Vogt, Brown, Isaacs; "The powerfull Question"
Coyne m. fl.; "Beaktrough Thionking From inside the box"
Nonaka & Konno; "The concept of BA",
Nonaka: "A Dynamic Theory of organizational Knowledge Creation"
Tim Brown; "Design Thinking"
Keiding; "Configuring Tacit Knowledge"
Sørensen: "The Development of a Visual Tool"
Brant m. fl. "Designing Exploratory Design Games"
Brandt, Messeter, Binder; "Formatting Design Dialogues - Games and Participation"
Kotter; Leading Change - Why Transformation Efforts Fail by JP Kotter
Stacy; "The Emergence of Knowledge in Organizations"
Ansvarlig underviser : Jesper Vej , jvej@dtu.dk