Dansk - English
Kort version - Fuld version
Modellernes virkelighed (Forår 2013) |
|||
Kursuskode : | S-P2-U5 | ||
ECTS Point : | 10 | Status : | Obligatorisk |
Revideret : | 29/01 2013 | Oprettet : | 29/01 2012 |
Placering : | 2. Sem. | Timer pr. uge : | 18 |
Længde : | 1 semester | Undervisningssprog : | Dansk |
Målsætning : | Formålet med P2-projektenheden er at sætte de studerende i stand til på metodisk måde at gennemføre den problemorienterede og projektorganiserede læringsform i grupper, med tilhørende vurderinger af de opnåede resultater og en samlet konklusion. Efter bestået P2-prøve skal den studerende kunne 1. vælge, beskrive og anvende relevante tekniske, naturvidenskabelige og kontekstuelle modeller, teorier og metoder til analyse og bearbejdning af den valgte problemstilling, 2. opstille og prioritere krav til bearbejdningen, hvad enten denne er analytisk eller løsningsorienteret, 3. gennemføre en metodisk og konsekvent faglig vurdering af de opnåede resultater og disses pålidelighed og gyldighed. 4. bearbejde den valgte tekniske og naturvidenskabelige problemstilling med inddragelse af relevante sammen-hænge og/eller perspektiver, 5. gennemføre en metodisk og konsekvent analyse af resultaterne af denne be¬arbejdning og drage konklusioner på baggrund heraf. 6. planlægge og styre et projektarbejde, 7. foretage systematisk valg af metoder til videnstilegnelse i forbindelse med problemanalyse og problembearbejdning, 8. foretage en kritisk vurdering af relevansen af den indhentede viden i forhold til projektarbejdet, herunder vurdere de valgte modeller, teorier og/eller metoders egnethed, 9. analysere egen læreproces, med henblik på at identificere stær¬ke og svage sider, og der ud fra overveje videre studieforløb og studie-indsats, 10. analysere projektgruppens organisering af gruppesamarbejdet, med henblik på at identificere stærke og svage sider, og der ud fra forbedre samarbejdet i fremtidige grupper, reflektere over årsager til og anvise mulige løsninger af eventuelle gruppe¬kon-flikter, 11. formidle projektets arbejdsresultater og arbejdsprocesser på en klart struktureret, sammenhængende og præcis måde, såvel skrift¬ligt og grafisk som mundtligt. 12. dokumentere udbytte af de projektrelevante kurser. 13. Inden for målene for projektenheden, udarbejdes specifikke målformuleringer for projektarbejdet. Disse målformuleringer skal indgå som en del af rapporten eller procesanalysen. |
||
Hovedindhold : | Projektenheden omfatter P2-gruppedannelsen, P2-projektet og dertil hørende kurser, statusseminar, pro¬jektenhedsprøve (P2-prøven). P2-rapporten indeholde et metodeafsnit, der dokumenterer, analyserer og vurderer de anvendte metoder. • Som dokumentation for de ønskede færdigheder skal projektgruppen • udarbejde en P2-rapport, • udarbejde den individuelle projektdel (for de faggrupper der har valgt den individuelle aktivitet), • udarbejde en P2-procesanalyse, • deltage i fremlæggelsesseminar forud for eksamen samt • deltage i den individuelle P2-prøve. P2-procesanalysen og P2-prøven dokumenterer færdigheder vedrørende den tekniske og naturvidenskabelige kompetencer, de kontekstuelle kompetencer samt projektarbejdskompetencer. P2-procesanalysen og P2-prøven dokumenterer færdigheder vedrørende projektarbejdets kompetencer. |
||
Prøveform : | Projekt | ||
Censur : | Ekstern | ||
Bedømmelse : | 7-trinsskala | ||
Ansvarlig underviser : | Boye Knutz
, bckn@dtu.dk |