Dansk - English
Kort version - Fuld version
Projekt 3 - Integreret produktudvikling (Forår 2013) |
|||
Kursuskode : | XPRO3-U1 | ||
ECTS Point : | 15 | Status : | Obligatorisk |
Placering : | 3. semester | Timer pr. uge : | 12 |
Længde : | 1 semester | Undervisningssprog : | Dansk |
Hovedindhold : | Afsætningsøkonomi: Industriel markedsføring (Business-to-Business): Organisationers købsadfærd, købscentre, købsbeslutningsprocesser, købsklasser, kunderelationer, relationsmarkedsføring, netværk. Personligt salg, forhandlinger, samarbejdsformer. Erhvervsøkonomi: Investeringsbegrebet, rentesregning, opstilling af investeringskalkule, vurderingsmetoder og valgmuligheder. Optimal levetid for anlæg. Afskrivningsprincipper. Finansieringsbehov, vurdering af finansieringskilder, kalkule over finansieringsomkostninger, herunder beregning af effektiv rente af lån. Beskrivelse af virksomhedens økonomi, herunder økonomisk styring, budgettering, årsregnskabet og problemer ved overskudsopgørelse og vurdering af aktiver. Produktion: Projektplanlægning, MRP, SCM, JIT/Kanban, produktivitet, lagerstyring, beslutningsværktøjer, gruppeteknologi, layout, sammenhængen mellem produktionsopgaver og systemer, lokationsstrategier og værktøjer, praktisk produktionsplanlægning. Virksomhedsbesøg: Besøg på udvalgte virksomheder med det formål at se teorierne fra undervisningen anvendt i erhvervslivet. Produktudvikling: Forskellige faser og arbejdsmetoder til at konstruere det bedste produkt til løsning af et givet problem. Behovsanalyse, Idegenerering, Brugergrænseflade, Produktkrav, Valg af løsninger, delfunktioner, 2D- og 3D-modeller, Solid Works, Design af stellet, Prototype, Test. Videnskabsteori: - Diskussion af forholdet mellem grundvidenskab og ingeniørarbejde og forholdet mellem naturvidenskab og samfundsvidenskab. - Vidensproduktion indenfor problemorienteret projektarbejde: 1) Forholdet mellem problemformulering, teori, model og empiri 2) Valg og anvendelse af undersøgelsesmetoder (INTP modellen) 3) Kvalitetsvurdering af undersøgelsesmetoderne (relevans, reliabilitet og validitet) - Etiske problemstillinger for ingeniører Projekt - se nærmere under undervisningsform |
||
Undervisningsform : | Forelæsninger, brug af internettet, gruppearbejde, opgaveregning, øvelser, cases. Der er teoriundervisning i de første to tredjedele af semesteret, hvorefter den skemalagte tid er til rådighed for projektarbejdet. Der er i den sidste tredjedel af semesteret faste tider for vejledning inden for de fire teoriområder. Projektet laves i grupper, hvor grupperne selv skal vælge emnet for projektarbejdet. Grupperne dannes inden for de første to uger af semestret. Hver gruppe vælger et overvejende maskinteknisk produkt, som skal udvikles/videreudvikles, produceres og afsættes. Med udgangspunkt i dette produkt gennemføres der produktudvikling, produktion og afsætning, samt kortlægning af de økonomiske konsekvenser for den producerende virksomhed. Der kan vælges mellem en eksisterende virksomhed, en fiktiv virksomhed eller en nyetableret virksomhed. Der tages udgangspunkt i INTP modellen. Projektrapporten skrives på engelsk og må maksimalt være på 50 normalsider |
||
Krævede forudsætninger : | - | ||
Ansvarlig underviser : | Jesper Skjødt
, jskj@dtu.dk |