Dansk - English

Kort version - Fuld version


Digital signalbehandling og matematik 2 (Efterår 2003)

Kursuskode : EDSM2-U01
ECTS Point : 10 Status : Obligatorisk
Revideret : 04/11 2003 Oprettet : 11/12 2000
Placering : 2. semester Timer pr. uge : 8
Længde : 1 semester Undervisningssprog : Dansk og engelsk

Målsætning : Den studerende skal efter kurset:

Forstå hvorledes aliasering kan optræde i forbindelse med konvertering af kontinuert-tid signaler til diskret-tid signaler.

Kunne analysere digitale filtre (FIR og IIR) under anvendelse af begreberne: Foldning, differensligning, impulsrespons, frekvensrespons, overføringsfunktion i z-domæne og poler/nulpunkter.

Kunne lave syntese af digitale filtre under anvendelse af MATLAB"s designværktøjer.

Have kendskab til implementering af digitale filtre vha. et DSP-udviklingskit.

Ud over disse faglige mål, skal den studerende efter kurset:
Gennem kursus- og gruppearbejde have styrket evnen til at samarbejde, planlægge eget arbejde, selvstændigt tilegne sig nyt stof samt at kommunikere klart i skrift og tale.
Hovedindhold : - Analyse af diskret-tid systemer i tidsdomæne, frekvensdomæne og z-domæne.

- Design og implementering af digitale filtre.

- Praktisk signalprocessor system med A/D og D/A convertere.

Som værktøjer til støtte for indlæringen anvendes MATLAB.
Undervisningsform : Kombination af klasseundervisning, problemløsning i grupper samt kursusarbejde.

En større kursusopgave introduceres tidligt i kurset. Der arbejdes med kursusopgaven løbende gennem kurset.
De sidste ca. 3 uger af kurset vil udelukkende være arbejde med kursusopgaven.
Krævede forudsætninger : Dokumenteret viden svarende til DSM1
Anbefalede forudsætninger : -
Relationer : Kurset efterfølges af DSM3 (studerende på Informations- og kommunikationsteknologi) eller DSM4 (studerende på Elektronik og Datateknik).
Prøveform : Se under bemærkninger
Censur : Ekstern
Bedømmelse : 13-skala
Bemærkninger : I løbet af semestret afleveres en række hjemmeopgaver / journaler. Godkendelse af disse er en betingelse for indstilling til eksamen.

Til bedømmelse af den enkelte studerende, gives en karakter efter 13-skalaen.
Karaktergivningen er baseret på 2 evalueringer:
Præsentation og forsvar af projekt samt løsning og præsentation af en CASE opgave.

Gruppeeksamen har til formål at evaluere gruppens arbejde med kursusopgaven. Eksamen afvikles som en gruppeeksamen, hvor gruppen fremlægger deres resultat af kursusopgaven.
Ved gruppeeksamen gives en fælles karakter efter 13-skalaen. Karakteren er baseret på en vurdering af kursusopgaven samt forsvaret af denne.
I undtagelsestilfælde kan man beslutte, at enkelte studerende ikke består kursusopgaven og de gives karakteren 00 eller 03. Baggrunden for dette kan være, at den studerende enten ikke har deltaget tilstrækkeligt I projektarbejdet eller at basal teori knyttet til kursusopgaven ikke er forstået.

Forudsat at kursusopgaven bestås, trækker den studerende en CASE opgave som koncentrerer sig om et eller flere faglige områder I kurset. Den studerende har herefter 24 timer til at løse opgaven.
Løsningen præsenteres ved en individuel mundtlig eksamen. Der gives en karakter efter 13-skalaen.

Begge karakterer skal være mindst 5 og gennemsnittet uden oprunding skal være mindst 6.0.

Hvis kurset ikke bestås, gives en individuel vejledning til den studerende med henblik på at forbedre den studerendes mulighed for at bestå kurset ved næste eksamen.
Undervisningsmateriale : James McClellan, Ronald Schafer, Mark Yoder:
DSP First - a multimedia approach, 1/e (Prentice Hall 1997)

EZ-kit Lite Notes.(Bent Jørgensen / Sep. 2001)

Supplerende litteratur:
Anthony Croft, Robert Davison, Martin Hargreaves: Engineering mathematics.
(3rd edition, Prentice Hall, 2001)
Ansvarlig underviser : John Kryger Sørensen , jksor@dtu.dk