Dansk - English

Kort version - Fuld version


Afsætningsøkonomi (Efterår 2003)

Kursuskode : XAØK-U1
ECTS Point : 5 Status : Obligatorisk
Revideret : 10/09 2003 Oprettet : 16/06 2003
Placering : 3. semester Timer pr. uge : 0
Længde : 1 semester Undervisningssprog : Dansk

Målsætning : At give de studerende forståelse for afsætningsøkonomiens/Marketing Management grundlæggende teorier, begreber og metoder. Kurset er grundlæggende med vægt på forståelse af markeder og danner således fundament for følgende semesters PE-4, hvor the marketing part sigter mod bearbejdning af markeder.
Hovedindhold : Analyse af virksomhedens omverden.
Virksomhedens handlingsparametre.
Marketingbegrebet og marketingplanen
Virksomhedens strategiske planlægning.
SWOT-analysen.
Købsadfærden på konsumtvare og producentvare markeder.
Markedssegmentering og målgrupper.
Produktpositionsering, produktlivscyklus og introduktion til konkurrentanalyse og konkurrencestrategi.
Eksempler/cases om konkret købsadfærd, konkurrenceteori og konkurrentadfærd.
Undervisningsform : Forelæsninger, diskussioner, gruppearbejde, cases, skriftlige øvelser og selvstudier.
Krævede forudsætninger : -
Anbefalede forudsætninger : -
Relationer : Undervisningen tilrettelægges, så den så vidt muligt bygger videre på de afsætningsøkonomiske elementer i DØK og MAKRO. I øvelser og cases tilstræbes det af udnytte den tekniske viden fra andre fag, bl.a. gennem de valgte produkteksempler.
Prøveform : Mundtlig prøve
Censur : Ekstern
Bedømmelse : 13-skala
Bemærkninger : -
Undervisningsmateriale : Marketing Management, Philip Kotler, eleventh edition, Prentice Hall
Introducing Marketing Research, Paul Baines & Bal Chansarkar, Wiley
Organisationers købsadfærd i grundtræk, 6. udgave, Orla Nielsen, Ricky Wilke & Mogens Bjerre, Samfundslitteratur
Markedsføringsplanlægning og – ledelse, Stig Ingebrigtsen & Otto Ottesen, Samfundslitteratur
Ansvarlig underviser : Ricky Wilke , rw@ihk.dk