Dansk - English

Kort version - Fuld version


Afsætningsøkonomi (Efterår 2005)

Kursuskode : XAØK-U1
ECTS Point : 5 Status : Obligatorisk
Revideret : 06/09 2005 Oprettet : 16/06 2003
Placering : 3. semester Timer pr. uge : 4
Længde : 1 semester Undervisningssprog : Dansk

Målsætning : At give de studerende forståelse for afsætningsøkonomiens/Marketing Management grundlæggende teorier, begreber og metoder. Kurset er grundlæggende med vægt på forståelse af markeder og danner således fundament for følgende semesters PE-4, hvor the marketing part sigter mod bearbejdning af markeder.
Hovedindhold : Analyse af virksomhedens omverden. Virksomhedens handlingsparametre. Marketingbegrebet og marketingplanen Virksomhedens strategiske planlægning. SWOT-analysen. Købsadfærden på konsumtvare markeder. Markedssegmentering og målgrupper. Produktpositionsering, produktlivscyklus og introduktion til konkurrentanalyse og konkurrencestrategi. Eksempler/cases om konkret købsadfærd, konkurrenceteori og konkurrentadfærd.
Undervisningsform : Forelæsninger, diskussioner, gruppearbejde, cases, skriftlige øvelser og selvstudier.
Krævede forudsætninger : -
Anbefalede forudsætninger : -
Relationer : Undervisningen tilrettelægges, så den så vidt muligt bygger videre på de afsætningsøkonomiske elementer i DØK og MAKRO. I øvelser og cases tilstræbes det af udnytte den tekniske viden fra andre fag, bl.a. gennem de valgte produkteksempler.
Prøveform : Mundtlig prøve
Censur : Intern
Bedømmelse : 13-skala
Bemærkninger : -
Undervisningsmateriale : Marketing Management, Philip Kotler, nyeste udgave, Prentice Hall.
Introducing Marketing Research, Paul Baines & Bal Chansarkar, Wiley.
Cumberland, Marketing Casesamling, Samfundslitt.
Ansvarlig underviser : Ricky Wilke , rw@ihk.dk