Dansk - English
Kort version - Fuld version
Projektenhed 8 - prøve 2 (Efterår 2005) |
|||
Kursuskode : | XPE8-2-U2 | ||
ECTS Point : | 7,5 | Status : | Obligatorisk |
Placering : | 8. semester | Timer pr. uge : | 30 |
Længde : | 1 semester | Undervisningssprog : | Dansk |
Hovedindhold : | Teoriundervisningen og øvelser foregår i de første 10 uger, for 2. fremmedsprogs vedkommende dog i 15 uger. Der arrangeres et seminar (én uge), hvor virksomheder kommer med deres bud på ”Managing and Marketing Technology” og/eller ”International Business”. Ugen inden dette seminar – pauseuge – læses Ford, Saren: Managing & Marketing Technology (virksomhederne har også fået et eksemplar). De konkrete uger fremgår af projektbeskrivelsen. Desuden afsættes et antal timer til eksterne undervisere, der vil tage emner op som de mener, er særlig vigtige i forbindelse med ”Business Concept Innovation”. Seminaret og den eksterne undervisning vil være pensum til eksamen – prøve 1 (eksempelvis kobling af eksempler fra seminaret med teori). Hertil kommer projektarbejdet, Information Technology Management, ITM (jf. undervisningsform). Business Concept Innovation (Managing Innovation, Web Technologies og Marketing Across Cultures): Managing Innovation: Forskellige forfatteres bud på hvordan man udvikler innovative miljøer (Senge, Argyris, Goldratt m.fl.), Knowledge Management overordnet, teknologi – hvordan arbejder man systematisk med teknologistyring i virksomheder, teams i forbindelse med produktudvikling, PDM (Product Data Management), GT (klassifikation, taksonomi), CAD – hvor der fokuseres særligt på værktøjets muligheder, i nogen grad CAM, Rapid Prototyping m.m. Webtechnologies: Computer network security: Cryptography, Athentication, Integrity, Certification and access control. Desuden opbygges i praksis en webshop. Marketing Across Cultures: Globalisering og international business, produktstandardisering og modifikation, prisfastsættelse, international distribution og promotion (Usunier, Schneider og Barsoux). Konkurrent- og brancheanalyser, strategi overordnet (Porter, Dahringer og Muehlbacher). Kulturanalyse, kommunikation, og forhandling i forbindelse med andre kulturer, herunder mål, midler og taktik. Sproglig del (2. fremmedsprog og engelsk): 2. fremmedsprog: Kultur, identitet, forskellighed, interkulturel faglig kommunikation/ forståelse, den internationale kontrakt/eksportkontrakten, forhandlingsprofiler, forhandlingsoplæg og cases herom. Interkulturelle særpræg i forretningslivet i det pågældende 2. fremmedsprogsområde såsom forretningskultur, ledelsesstil samt projektrelaterede emner. Træning af de studerendes mundtlige udtryksfærdighed, således at de sættes i stand til at føre forhandlinger og præsentere tekniske og økonomiske problemstillinger professionelt. Engelsk: Undervisningen er koncentreret om aktuelle globale forhold, erhvervsmæssige såvel som sociale, samt i den udstrækning det er muligt, om emner der kan styrke tværfagligheden i PE-8. |
||
Undervisningsform : | Kursusformen lægger vægt på en høj grad af selvstudium (18-20 timers læsning af obligatorisk pensum hver uge). Desuden understreges det, at der er tale om studenteraktiv undervisning. Internettet bruges i høj grad i forbindelse med undervisningen. De studerendes erfaringer fra praktikken udnyttes maksimalt. I forbindelse med undervisningen i CAD er der f.eks. praktiske opgaver i virksomheder. Som nævnt tidligere slutter teoriundervisningen og øvelser efter 10 uger. For 2. fremmedsprog gælder, at undervisningen gennemføres over 15 uger og er kendetegnet ved en knap så udpræget form for studenteraktiv undervisning. For engelsk er der tale om klasseundervisning, fremlæggelser, diskussioner, skriftlige øvelser og tekstproduktion. ITM-projektet er et virksomhedsprojekt (se i øvrigt ITM-projektbeskrivelse), der skal indeholde 3 områder - informationsteknologi, organisation og forretningsmæssige aspekter (en ændringsmodel). Virksomheden skal som udgangspunkt være en virksomhed med selvstændig produktudvikling, der eksporterer til flere markeder. Projektet laves i teams (typisk 4-6 studerende), der dannes første uge i semestret. Den semesteransvarlige lærer kan, hvis der er behov for det, bestemme sammensætningen af teams. | ||
Krævede forudsætninger : | - | ||
Ansvarlig underviser : | Ricky Wilke
, rw@ihk.dk |