Dansk - English
Kort version - Fuld version
Projektenhed 8 - prøve 2 (Efterår 2005) |
|||
Kursuskode : | XPE8-2-U2 | ||
ECTS Point : | 7,5 | Status : | Obligatorisk |
Revideret : | 05/07 2005 | Oprettet : | 27/01 2004 |
Placering : | 8. semester | Timer pr. uge : | 30 |
Længde : | 1 semester | Undervisningssprog : | Dansk |
Målsætning : | Business Concept Innovation (Managing Innovation, Web Technologies og Marketing Across Cultures): Overordnet at udvikle de studerendes evne til – sammen med andre – at arbejde systematisk og kontinuerligt med innovation i bred betydning (Business Concept Innovation). Tillige at udvikle de studerendes evne til både at se helheder og fokusere på de centrale/væsentlige problemstillinger. Managing Innovation: At sætte de studerende i stand til at arbejde effektivt med produktudvikling sammen med andre medarbejdere og i den forbindelse at anvende forskellige systemer først og fremmest CAD. Web Technologies: At give de studerende en dybdegående forståelse af den tekniske side af e-business og de underliggende datakommunikationsteknologier. At de studerende tilegner sig teoretisk viden omkring internettets sikkerheds teknologier. Marketing Across Cultures: At gøre de studerende fortrolige med en virksomheds internationaliseringsproblemer og det internationale markedsføringsmiljø. At de studerende tilegner sig praktisk og teoretisk viden om og forståelse af kultur, kulturmønstre og interkulturelle forhold samt forhandling i interkulturelle sammenhænge. Sproglig del (2. fremmedsprog og engelsk): 2. fremmedsprog: At bibringe de studerende interkulturel viden inden for det pågældende 2. fremmedsprogsområde, at forbedre de studerendes mundtlige udtryksfærdighed og at træne de studerende i at præsentere projektet på en professionel måde samt i at føre forhandlinger. Engelsk: Målet med kurset er at gøre ordforrådet nuanceret og at styrke evnen til at udtrykke sig mere flydende, hvor der lægges vægt på korrekt og præcis udtale. I forløbet udarbejder den studerende derudover et antal skriftlige opgaver for at styrke den skriftlige kompetence. |
||
Hovedindhold : | Teoriundervisningen og øvelser foregår i de første 10 uger, for 2. fremmedsprogs vedkommende dog i 15 uger. Der arrangeres et seminar (én uge), hvor virksomheder kommer med deres bud på ”Managing and Marketing Technology” og/eller ”International Business”. Ugen inden dette seminar – pauseuge – læses Ford, Saren: Managing & Marketing Technology (virksomhederne har også fået et eksemplar). De konkrete uger fremgår af projektbeskrivelsen. Desuden afsættes et antal timer til eksterne undervisere, der vil tage emner op som de mener, er særlig vigtige i forbindelse med ”Business Concept Innovation”. Seminaret og den eksterne undervisning vil være pensum til eksamen – prøve 1 (eksempelvis kobling af eksempler fra seminaret med teori). Hertil kommer projektarbejdet, Information Technology Management, ITM (jf. undervisningsform). Business Concept Innovation (Managing Innovation, Web Technologies og Marketing Across Cultures): Managing Innovation: Forskellige forfatteres bud på hvordan man udvikler innovative miljøer (Senge, Argyris, Goldratt m.fl.), Knowledge Management overordnet, teknologi – hvordan arbejder man systematisk med teknologistyring i virksomheder, teams i forbindelse med produktudvikling, PDM (Product Data Management), GT (klassifikation, taksonomi), CAD – hvor der fokuseres særligt på værktøjets muligheder, i nogen grad CAM, Rapid Prototyping m.m. Webtechnologies: Computer network security: Cryptography, Athentication, Integrity, Certification and access control. Desuden opbygges i praksis en webshop. Marketing Across Cultures: Globalisering og international business, produktstandardisering og modifikation, prisfastsættelse, international distribution og promotion (Usunier, Schneider og Barsoux). Konkurrent- og brancheanalyser, strategi overordnet (Porter, Dahringer og Muehlbacher). Kulturanalyse, kommunikation, og forhandling i forbindelse med andre kulturer, herunder mål, midler og taktik. Sproglig del (2. fremmedsprog og engelsk): 2. fremmedsprog: Kultur, identitet, forskellighed, interkulturel faglig kommunikation/ forståelse, den internationale kontrakt/eksportkontrakten, forhandlingsprofiler, forhandlingsoplæg og cases herom. Interkulturelle særpræg i forretningslivet i det pågældende 2. fremmedsprogsområde såsom forretningskultur, ledelsesstil samt projektrelaterede emner. Træning af de studerendes mundtlige udtryksfærdighed, således at de sættes i stand til at føre forhandlinger og præsentere tekniske og økonomiske problemstillinger professionelt. Engelsk: Undervisningen er koncentreret om aktuelle globale forhold, erhvervsmæssige såvel som sociale, samt i den udstrækning det er muligt, om emner der kan styrke tværfagligheden i PE-8. |
||
Undervisningsform : | Kursusformen lægger vægt på en høj grad af selvstudium (18-20 timers læsning af obligatorisk pensum hver uge). Desuden understreges det, at der er tale om studenteraktiv undervisning. Internettet bruges i høj grad i forbindelse med undervisningen. De studerendes erfaringer fra praktikken udnyttes maksimalt. I forbindelse med undervisningen i CAD er der f.eks. praktiske opgaver i virksomheder. Som nævnt tidligere slutter teoriundervisningen og øvelser efter 10 uger. For 2. fremmedsprog gælder, at undervisningen gennemføres over 15 uger og er kendetegnet ved en knap så udpræget form for studenteraktiv undervisning. For engelsk er der tale om klasseundervisning, fremlæggelser, diskussioner, skriftlige øvelser og tekstproduktion. ITM-projektet er et virksomhedsprojekt (se i øvrigt ITM-projektbeskrivelse), der skal indeholde 3 områder - informationsteknologi, organisation og forretningsmæssige aspekter (en ændringsmodel). Virksomheden skal som udgangspunkt være en virksomhed med selvstændig produktudvikling, der eksporterer til flere markeder. Projektet laves i teams (typisk 4-6 studerende), der dannes første uge i semestret. Den semesteransvarlige lærer kan, hvis der er behov for det, bestemme sammensætningen af teams. | ||
Krævede forudsætninger : | - | ||
Anbefalede forudsætninger : | - | ||
Relationer : | - | ||
Prøveform : | Se under bemærkninger | ||
Censur : | Ekstern | ||
Bedømmelse : | 13-skala | ||
Bemærkninger : | PE8 afsluttes med tre prøver, hvor der i alle tilfælde anvendes 13-skala og ekstern censur, samt en godkendelse i forbindelse med engelsk. Prøve 1 (Business Concept Innovation, vægtning: 15 ECTS-point): En mundtlig prøve omfattende de tre dele: Managing Innovation, Web Technologies og Marketing Across Cultures. De studerende får udleveret (cirka) 10 kombinationsspørgsmål (i forbindelse med aflevering af ITM-oplægget). Ved eksamen trækker den studerende ét af disse kombinationsspørgsmål. Der gives én samlet karakter. Den praktiske del af webtechnologies afsluttes evt. efter 10 ugers undersvisning med en evaluering, der så - hvis godkendt - vil være adgangsgivende til prøve 1. Prøve 2 (ITM-projektet, vægtning: 7,5 ECTS-point): Projektet er et præsentationsprojekt. Det betyder, at der ikke skal skrives en rapport (nogle teams skriver dog en rapport til virksomheden). Hvert team får max. 30 minutter til at fremlægge projektet – formen er valgfri. Derefter er der spørgsmål, votering, karaktergivning og evaluering. Der afsættes i alt 1 time for hvert team. Det kan være en god ide at invitere firmaet med til eksamen. Man kan aflevere et oplæg til eksamen svarende til max. 5 sider (tidspunktet fremgår af den aktuelle projektbeskrivelse). Formen er helt fri. Prøve 3 (2. fremmedsprog, vægtning: 5 ECTS-point): Den mundtlige prøve omfatter dels en præsentation af projektet på basis af en fyldestgørende disposition, der afleveres senest 14 dage inden den mundtlige eksamen, dels et spørgsmål i eksamenspensum på 200 normalsider. Til eksamen må der medbringes 10 overskrifter á maksimalt tre ord pr. pensumemne. Samlet tid til eksamination: Maksimalt 25 minutter. Godkendelse af engelsk (vægtning: 2,5 ECTS-point): Der gives merit for kurset på baggrund af godkendte opgaver: En mundtlig og fire skriftlige opgaver. Resultatet angives som Bestået / Ikke bestået. |
||
Undervisningsmateriale : | Ford og Saren: "Managing and Marketing Technology", Thomson 2001, ISBN 1-86152-594-X. Mankin et. al.: "Teams and Technology", HBSP 1996, ISBN 0-87584-399-9. Martiny, Ankjær: "Pejling af teknologi og teknologer", CBSP 1998, ISBN 87-16-13419-2. Usunier, Jean-Claude: "Marketing Across Cultures", Pearson Education 2000, ISBN 0-13-010668-2. Grundlæggende Programmering I ASP, Ole K. Mose, ISBN 87-7900-129-7. Longman Dictionary of English Language and Culture. The BBI Dictionary of English Word Combinations. Collin"s Thesaurus. Yderligere materiale i engelsk efter aftale med underviser. |
||
Ansvarlig underviser : | Ricky Wilke
, rw@ihk.dk |