Dansk - English
Kort version - Fuld version
Digital signalbehandling og matematik 2 (Efterår 2007) |
|||
Kursuskode : | EDSM2-U01 | ||
ECTS Point : | 10 | Status : | Obligatorisk |
Revideret : | 01/10 2007 | Oprettet : | 11/12 2000 |
Placering : | 2. semester | Timer pr. uge : | 8 |
Længde : | 1 semester | Undervisningssprog : | Dansk og engelsk |
Målsætning : | Formål: Udvikling af centrale kompetancer indenfor digital signalbehandling for ingeniører med fagområde indenfor elektronik og IT. Undervisningen balancerer et teoretisk og anvendelsesorienteret sigte og er projektorienteret med vægt på brug af computer. Mål: Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne: • Redegøre for begrebet aliasering. • Analysere digitale filtre (FIR og IIR) under anvendelse af begreberne: Foldning, differensligning, impulsrespons, frekvensrespons, overføringsfunktion i z-domæne og poler/nulpunkter. • Opstille krav til amplituderespons for digitale FIR og IIR filtre. • Anvende MATLAB"s designværktøjer til bestemmelse af filterkoefficienter. • Implementere digitale filtre vha. et DSP-udviklingskit og teste disse ved målinger i praksis Ikke faglige mål: Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne: • Udforme skriftlige rapporter i forbindelse med kursusopgaver. • Indsamle informationer og tilegne sig nyt stof. • Kommunikere tekniske problemstillinger. • Samarbejde i grupper |
||
Hovedindhold : | - Analyse af diskret-tid systemer i tidsdomæne, frekvensdomæne og z-domæne. Design og implementering af digitale filtre på en signalprocessor med A/D og D/A convertere som værktøjer. Til støtte for indlæringen anvendes MATLAB. |
||
Undervisningsform : | Kombination af klasseundervisning, problemløsning i grupper samt kursusarbejde. Der arbejdes i grupper med kursusopgaver løbende under kurset. | ||
Krævede forudsætninger : | Dokumenteret viden svarende til DSM1 | ||
Anbefalede forudsætninger : | - | ||
Relationer : | Kurset efterfølges af DSM3 (studerende på Informations- og Kommunikationsteknologi) eller DSM4 (studerende på Elektronik og Datateknik). | ||
Prøveform : | Se under bemærkninger | ||
Censur : | Ekstern | ||
Bedømmelse : | 7-trinsskala | ||
Bemærkninger : | 7 trins skala. 3 af denne skalas trin er beskrevet nedenfor: 12 gives for den fremragende præstation, der viser udtømmende opfyldelse af fagets mål med ingen eller få uvæsentlige mangler. 7 gives for den gode præstation, der viser opfyldelse af fagets mål, med en del mangler. 02 gives for den præstation, der viser den mindste grad af opfyldelse af fagets mål, der kan accepteres. - De studerende danner selv projektgrupper fra kursets start. Gruppestørrelsen bør være 3-5 personer. Hvis særlige forhold gør sig gældende, kan læreren tillade mindre gruppestørrelser. Hver gruppe får tilknyttet en vejleder, som følger gruppen og varetager eksaminationen. Hvis flere lærere er involveret i undervisningen fordeles grupperne mellem lærerne, af lærerne. Hvis et gruppemedlem gentagne gange ikke overholder fælles aftaler, vedtaget af gruppen, kan gruppen indstille, at vedkommende ekskluderes. Hvis en studerende ikke bidrager til projektarbejdet, kan vejlederen nægte vedkommende indstilling til eksamen. Før eksaminationen: Gruppen fremlægger projektet, idet hver studerende laver en velforberedt præsentation af 10 minutters varighed. Det er et krav, at gruppens medlemmer koordinerer præsentationerne således, at projektets væsentligste emner dækkes, at præsentationerne bliver forskellige og hver for sig har en god faglig spændvidde. Individuel eksamen: Der afsættes 20 minutter pr. studerende. Bedømmelsen baseres på et generelt indtryk af, hvor højt et niveau den studerende har nået i relation til kursets målsætning. Dette vurderes ud fra projektrapporterne, den mundtlige præstation og produktets funktionalitet. Under den individuelle eksamen stiller vejledere og censor spørgsmål med udgangspunkt i præsentationerne og projektrapporten, således at kursets mål og indhold dækkes. Efter eksamen: - kan studerende/grupper, som ønsker det, kontakte vejlederen (via email) og aftale en konsultation hvor eksamen og projekt rapport kan diskuteres nærmere. Studerende som ikke er bestået, vejledes ved denne konsultation i hvordan der kan arbejdes målrettet hen mod at bestå et ny eksamensforsøg. Konsultationen vil normalt ligge i starten af det følgende semester. |
||
Undervisningsmateriale : | Signal Processing First, 1st edition, Pearson Prentice Hall 2003, ISBN: 0-13-120265-0 |
||
Ansvarlig underviser : | Agnethe Knudsen
, ak@ihk.dk Anne Marie Hinke , amh@ihk.dk Hans Pedersen , hchpe@dtu.dk John Aasted Sørensen , jaas@dtu.dk John Kryger Sørensen , jksor@dtu.dk |