Dansk - English

Kort version - Fuld version


Projekt 4 - International Markedsføring (Efterår 2008)

Kursuskode : XPRO4-U1
ECTS Point : 15 Status : Obligatorisk
Placering : 4. semester B-del Timer pr. uge : 12
Længde : 1 semester Undervisningssprog : Dansk

Hovedindhold : Datakommunikation:
Undervisningen tager udgangspunkt i internettets almindeligt anvendte applikationsprotokoller. Herfra bevæger den sig via internettets TCP/IP protokoller frem mod en beskrivelse af virkemåden af såvel kablede som trådløse kommunikationsstandarder. Fokus lægges på begreber som protokoller og interfacing og en samlet forståelse af internettets protokolstak. Desuden gives et godt overblik over specielt de mest anvendte mobile kommunikationsstander.

International økonomi og international markedsføring:
Undervisning i brug af makro- og mikroværktøjer i forbindelse med international markedsanalyse.
I kurset indgår vurdering af virksomhedens internationale konkurrenceevne ved hjælp af Michael Porters teorier. Valg af distributionskanal og styring i forhold til ønske om kontrol overfor økonomisk formåen. Mulige anvendelser af beskyttelsespolitikker for virksomheden med udgangspunkt i brug af patenter.
Udviklingen indenfor e-business og m-commerce og overvejelser omkring virksomhedens forretningsmæssige brug heraf. Endvidere forårsager et stigende fokus på den enkelte kunde strategier, der understøtter individuelle behov. Her tages udgangspunkt i relationsmarkedsføring med fokus på leverandører og kunder. Brugen af customer relationship management vil endvidere indgå.

Metodeovervejelser til brug i projektarbejde.

Udover at ovennævnte fag har en selvstændig eksistens, støtter de hinanden, så vidt det er muligt. Dette vil få særlig betydning for projektopgaven, hvor der skal være en helhed med en rød, gennemgående tråd fra problemformulering til konklusion.
Undervisningsform : Der er teori de første 2/3 af semesteret, hvorefter den skemalagte tid er til rådighed for projektarbejdet samt projektrelateret teori.
Ansvarlig underviser : Ulrik Fønss , ufon@dtu.dk