Dansk - English

Kort version - Fuld version


Cross Cultural Management (Efterår 2010)

Kursuskode : CVCCM-U
ECTS Point : 9 Status : Tilvalg
Revideret : 27/04 2010 Oprettet : 07/01 2010
Placering : - Timer pr. uge : 3.5
Længde : 1 semester Undervisningssprog : Engelsk

Målsætning : Målsætning:
At styrke den studerendes interkulturelle viden, motivation og kompetencer, så han/hun bliver i stand til at vurdere ledelsesopgavens øgede kompleksitet, der opstår som følge af organisationen og medarbejderstyrkens globalisering. Der skabes en grundlæggende forståelse for ledelsesopgavens organisatoriske og kulturelle kontekst.
At styrke den studerendes fortrolighed med at kommunikere på engelsk, så den sproglige dimension fremmer – ikke hæmmer – ledelsesopgaven.

Mål:

Viden og forståelse
• Skal have viden om interkulturel ledelse og relevante teorier knyttet til emnet. Metoder til håndtering af de særlige ledelsesmæssige udfordringer som udspringer af internationalisering og globalisering i forskel-lige organisatoriske og kulturelle kontekster,
• Skal i et videnskabsteoretisk perspektiv kunne identificere, forstå og skelne mellem forskellige teorier og metoder, der retter sig mod ledelse i et globaliseret samfund.
• Skal i et ledelsesperspektiv kunne reflektere over deres forskellige betydninger for såvel en samfundsmæssig som organisatorisk praksis f.eks. mht. interkulturel ledelse, kompetence og kommunikation, distanceledelse og strategisk ledelse, international markedsanalyse og markedsføring, tværkulturel projektledelse og udstationering.

Færdigheder
• Skal kunne iagttage og indsamle empiri om ledelse i et globaliseret samfund samt relatere empirien til egen organisation og til egne ledelsesmæssige forhold, udfordringer og tiltag på en relevant måde.
• Skal kunne vurdere forskellige teorier og metoder, der retter sig mod ledelse i et globaliseret samfund i forhold til egen organisation og egne ledelsesmæssige tiltag og udfordringer, samt begrunde egen ledelsesmæssig praksis i forhold hertil.
• Skal kunne formidle forståelsen af forskellige teorier og metoder, der retter sig mod ledelse i et globaliseret samfund i forhold til egen organisation og til egne ledelsesmæssige tiltag og udfordringer.

Kompetencer
• Skal kunne håndtere de komplekse ledelsesmæssige problemstillinger, der opstår som følge af en globalisering af organisationen, medarbejderstyrken.
• Skal kunne omsætte viden og færdigheder ift. ledelse og globalisering inden for rammerne af egne organisatoriske samarbejdsrelationer og ledelsesmæssige professionelle etikker og værdier.
• Skal kunne identificere behov for egen og organisatorisk kompetenceudvikling i forhold til internationalisering og globalisering i forskellige organisatoriske og kulturelle kontekster, hvori ledelsesopgaven gennemføres.
• Skal kunne forstå og håndtere betydningen af sproglige barrierer og udfordringer, når kommunikationen foregår på engelsk.
Hovedindhold : Hovedindhold:
• Kulturanalyse og kulturmønstre
• Indsigt i religion og historiens betydning for holdninger og værdier
• Adfærdsnormer og nonverbal kommunikation at arbejde med og i en international organisation under hensyntagen til nationale kulturkendetegn
• Global strategisk ledelse
• Ledelse af internationale samarbejder og fusioner
• Kommunikation på tværs af sproggrænser
• Ekspatriering og repatriering af medarbejdere
• Udvikling af international globale ledere
• Optimal anvendelse af den multikulturelle arbejdsstyrke
• Forhandling og kulturens og sprogets påvirkning af forhandlingsprocessen. Deltagere, roller og processer i forskellige lande
• Internationalisering af ledelsesrollen
o Multikulturelle teams
o Globale arbejdsgrupper
• Forretningsetik: Hvorledes anskues den på forskellige markeder
Undervisningsform : - Forelæsning, casearbejde, klasseundervisning, projekt
Krævede forudsætninger : Formelle krav til diplomuddannelserne
Prøveform : Mundtlig evaluering på grundlag af udført projekt
Censur : Ekstern
Bedømmelse : 7-trinsskala
Bemærkninger : Modulansvarlig: Pernille Rydén pry@ihk.dk

Evaluering:
Grundlag: Projekt og litteratur
Form: Individuel mundtlig eksamen uden forberedelse med udgangspunkt i skriftligt miniprojekt.
Foregår på engelsk.
Censur: Ekstern
Resultat: 7-trinsskalaen
Undervisningsmateriale : Se litteraturliste på http://www.cv.ihk.dk
Ansvarlig underviser : Pernille Rydén , pryd@dtu.dk