Dansk - English

Kort version - Fuld version


Strategisk Marketing (Efterår 2010)

Kursuskode : CVSMA-U
ECTS Point : 9 Status : Obligatorisk
Revideret : 28/04 2010 Oprettet : 12/05 2009
Placering : - Timer pr. uge : 3.5
Længde : 1 semester Undervisningssprog : Dansk

Målsætning : Målsætning:

Målsætningen i faget er at gøre den studerende i stand til at kunne deltage i det marketingstrategiske ledelses-arbejde i en given organisation samt at sikre den studerende et overblik over og indgående viden om de til fagområdet hørende metoder, teorier og begrebsapparater.
Med udgangspunkt i det analyseapparat der ligger til grund for en analyse af virksomhedens interne og eksterne forudsætninger, sættes den studerende i stand til at kunne etablere det vidensgrundlag, der er en forudsætning for at kunne arbejde med strategi på flere niveauer.

Mål

Viden og forståelse
• At have kendskab til metoder og teorier for strategiarbejde som grundlag for arbejdet med den egentli-ge strategiske ledelse og hertil hørende beslutningsproces
• At reflektere over kursets metoder, teorier og modeller i relation til praksis.

Færdigheder

• At benytte korrekt fagterminologi.
• At redegøre for formål og anvendelse af metode, modeller og begreber gennemgået i løbet af kurset.
• At kunne anvende fagets værktøjer og modeller til at beskrive, analysere, vurdere, fortolke og beslutte på baggrund af en konkret problemstilling.
• At reflektere og diskutere betydningen af fagets substans i forhold til en organisation.
• At udarbejde en professionel rapport ud fra en ledelsesmæssig problemstilling.
• At selvstændigt diskutere, beslutte og perspektivere rapporten og dens konklusioner i forhold til kursets samlede fagområde.

Kompetencer

• At kunne arbejde selvstændigt og kildekritisk med indsamling og behandling af relevant data – sekun-dært som primært baseret.
• At kunne arbejde med målsætninger, strategiske valg og taktisk udførelse med konsistens og logisk rationale.
• At kunne evaluere de valgte strategiers samlede egnethed.
• At kunne anvise en logisk opfølgningsprocedure på de besluttede strategiske og taktiske tiltag.
Hovedindhold : Intern analyse:

• Virksomhedens vision, mission og idégrundlag.
• Analyse af organisationens strategiske forretningsområder (SBU) gennem brug af BCG modellen og GE modellen samt PLC og SWOT analyse.
• McKinseys 7S model som analyseredskab.

Ekstern analyse:

• Overblik og tilgang til de tre delmarkeder; B2C, B2B og B2G herunder behov, motiver, købsklasser og valgkriterier.
• Analyse af konkurrencen gennem Porters generiske strategier, Porters 6-forces, værdikæde, konkurrentadfærdsteori, pris- og priskrydselasticiteter samt værdikæde, markedsform og positionering.
• Omverdens analyse gennem PESTLE, Porters diamant og interessentanalysen.
• Prognose udarbejdelse gennem kvalitative som kvantitative metoder.

Beslutning:

• Målformuleringer opdelt i økonomiske, markedsmæssige og organisatoriske delmål.
• Strategifastlæggelse herunder generisk strategi, marketingstrategi, vækststrategi, prisstrategi, distributionsstrategi, kommunikationsstrategi og brandstrategi.
• Vurdering af strategiens samlede bonitet.
• Taktisk implementering herunder de 5 P’er.
• Opfølgning herunder KPI’s og debriefs.
Undervisningsform : Holdundervisning, øvelser, cases og eksamensprojekt
Krævede forudsætninger : Formelle krav til diplomuddannelserne
Prøveform : Mundtlig evaluering på grundlag af udført projekt
Censur : Ekstern
Bedømmelse : 7-trinsskala
Bemærkninger : Fagansvarlig: Niels Hasager
Undervisningsmateriale : Se litteraturliste på http://www.cv.ihk.dk
Ansvarlig underviser : Niels Kühl Hasager , nkha@dtu.dk