Dansk - English
Kort version - Fuld version
Strategisk Marketing (Efterår 2010) |
|||
Kursuskode : | CVSMA-U | ||
ECTS Point : | 9 | Status : | Obligatorisk |
Revideret : | 28/04 2010 | Oprettet : | 12/05 2009 |
Placering : | - | Timer pr. uge : | 3.5 |
Længde : | 1 semester | Undervisningssprog : | Dansk |
Målsætning : | Målsætning: Målsætningen i faget er at gøre den studerende i stand til at kunne deltage i det marketingstrategiske ledelses-arbejde i en given organisation samt at sikre den studerende et overblik over og indgående viden om de til fagområdet hørende metoder, teorier og begrebsapparater. Med udgangspunkt i det analyseapparat der ligger til grund for en analyse af virksomhedens interne og eksterne forudsætninger, sættes den studerende i stand til at kunne etablere det vidensgrundlag, der er en forudsætning for at kunne arbejde med strategi på flere niveauer. Mål Viden og forståelse • At have kendskab til metoder og teorier for strategiarbejde som grundlag for arbejdet med den egentli-ge strategiske ledelse og hertil hørende beslutningsproces • At reflektere over kursets metoder, teorier og modeller i relation til praksis. Færdigheder • At benytte korrekt fagterminologi. • At redegøre for formål og anvendelse af metode, modeller og begreber gennemgået i løbet af kurset. • At kunne anvende fagets værktøjer og modeller til at beskrive, analysere, vurdere, fortolke og beslutte på baggrund af en konkret problemstilling. • At reflektere og diskutere betydningen af fagets substans i forhold til en organisation. • At udarbejde en professionel rapport ud fra en ledelsesmæssig problemstilling. • At selvstændigt diskutere, beslutte og perspektivere rapporten og dens konklusioner i forhold til kursets samlede fagområde. Kompetencer • At kunne arbejde selvstændigt og kildekritisk med indsamling og behandling af relevant data – sekun-dært som primært baseret. • At kunne arbejde med målsætninger, strategiske valg og taktisk udførelse med konsistens og logisk rationale. • At kunne evaluere de valgte strategiers samlede egnethed. • At kunne anvise en logisk opfølgningsprocedure på de besluttede strategiske og taktiske tiltag. |
||
Hovedindhold : | Intern analyse: • Virksomhedens vision, mission og idégrundlag. • Analyse af organisationens strategiske forretningsområder (SBU) gennem brug af BCG modellen og GE modellen samt PLC og SWOT analyse. • McKinseys 7S model som analyseredskab. Ekstern analyse: • Overblik og tilgang til de tre delmarkeder; B2C, B2B og B2G herunder behov, motiver, købsklasser og valgkriterier. • Analyse af konkurrencen gennem Porters generiske strategier, Porters 6-forces, værdikæde, konkurrentadfærdsteori, pris- og priskrydselasticiteter samt værdikæde, markedsform og positionering. • Omverdens analyse gennem PESTLE, Porters diamant og interessentanalysen. • Prognose udarbejdelse gennem kvalitative som kvantitative metoder. Beslutning: • Målformuleringer opdelt i økonomiske, markedsmæssige og organisatoriske delmål. • Strategifastlæggelse herunder generisk strategi, marketingstrategi, vækststrategi, prisstrategi, distributionsstrategi, kommunikationsstrategi og brandstrategi. • Vurdering af strategiens samlede bonitet. • Taktisk implementering herunder de 5 P’er. • Opfølgning herunder KPI’s og debriefs. |
||
Undervisningsform : | Holdundervisning, øvelser, cases og eksamensprojekt | ||
Krævede forudsætninger : | Formelle krav til diplomuddannelserne | ||
Prøveform : | Mundtlig evaluering på grundlag af udført projekt | ||
Censur : | Ekstern | ||
Bedømmelse : | 7-trinsskala | ||
Bemærkninger : | Fagansvarlig: Niels Hasager | ||
Undervisningsmateriale : | Se litteraturliste på http://www.cv.ihk.dk | ||
Ansvarlig underviser : | Niels Kühl Hasager
, nkha@dtu.dk |