Dansk - English

Kort version - Fuld version


Strategisk Marketing (Efterår 2010)

Kursuskode : CVSMA-U
ECTS Point : 9 Status : Obligatorisk
Placering : - Timer pr. uge : 3.5
Længde : 1 semester Undervisningssprog : Dansk

Hovedindhold : Intern analyse:

• Virksomhedens vision, mission og idégrundlag.
• Analyse af organisationens strategiske forretningsområder (SBU) gennem brug af BCG modellen og GE modellen samt PLC og SWOT analyse.
• McKinseys 7S model som analyseredskab.

Ekstern analyse:

• Overblik og tilgang til de tre delmarkeder; B2C, B2B og B2G herunder behov, motiver, købsklasser og valgkriterier.
• Analyse af konkurrencen gennem Porters generiske strategier, Porters 6-forces, værdikæde, konkurrentadfærdsteori, pris- og priskrydselasticiteter samt værdikæde, markedsform og positionering.
• Omverdens analyse gennem PESTLE, Porters diamant og interessentanalysen.
• Prognose udarbejdelse gennem kvalitative som kvantitative metoder.

Beslutning:

• Målformuleringer opdelt i økonomiske, markedsmæssige og organisatoriske delmål.
• Strategifastlæggelse herunder generisk strategi, marketingstrategi, vækststrategi, prisstrategi, distributionsstrategi, kommunikationsstrategi og brandstrategi.
• Vurdering af strategiens samlede bonitet.
• Taktisk implementering herunder de 5 P’er.
• Opfølgning herunder KPI’s og debriefs.
Undervisningsform : Holdundervisning, øvelser, cases og eksamensprojekt
Krævede forudsætninger : Formelle krav til diplomuddannelserne
Ansvarlig underviser : Niels Kühl Hasager , nkha@dtu.dk