Dansk - English

Kort version - Fuld version


Kreativitet og Innvation (Efterår 2011)

Kursuskode : PRKRE5-U1
ECTS Point : 5 Status : Tilvalg
Revideret : 27/08 2010 Oprettet : 27/08 2010
Placering : 1. semester og 5. semester Timer pr. uge : 4
Længde : 1 semester Undervisningssprog : Engelsk hvis der er engelsksprogede tilstede

Målsætning : Have forståelse for innovationsbegrebet, kunne lede egen innovationsproces, kunne se koblingen mellem ingeniørmæssige færdigheder og tekniske færdigheder, få en entreprenel adfærd

Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud opfylder kursets mål, forventes at kunne følgende, jf. nedenstående hovedindhold
•redegøre for forskellige innovationstyper
•lede en kreativ proces
•demonstrere forståelse for innovation som en systematik, der kan optimere en virksomhed
•redegøre for værdiskabelse som et innovationsmål
•demonstrere forståelse for den strategiske dimension af innovation
•demonstre forståelse for kulturens betydning for innovation i en virksomhed
•bruge innovationsværktøjer.
Hovedindhold : Innovationsbegrebet, forskellige typer innovation, hvad er kreativitet, den kreative proces, forskellige ideskabelsesteknikker, innovationskultur, entrepreneurship, forretningsplan, innovation på nationalt plan, trendovervågning, Stage Gate, værdiskabelse, markedsaspektet.
Undervisningsform : Holdundervisning, workshops, eksterne indlæg, link til projektarbejde.
Relationer : På 1. semester afvikles en række separate kurser, men det er tanken at de enkelte kurser vedvarende linkes sammen, dels ved hjælp af tværfaglige arrangementer, dels vha projektet. En grundlæggende forståelse for innovationsbegrebet er en ufravigelig forudsætning for at få udbytte af de følgende semestre. Desuden er det tanken at skabe en særlig kultur på uddannelsen, som alle fagene er med til at danne.
Prøveform : Se under bemærkninger
Censur : Ekstern
Bedømmelse : 7-trinsskala
Bemærkninger : Betingelser for indstilling til den enkelte prøve. Skriftlig, mundtlig eller praktisk prøve. Prøveform: Selvvalgt emne, stillet spørgsmål eller multiple choice. Varighed. Hjælpemidler. Grundlaget for bedømmelsen: indlevering, fremlæggelse, forsvar eller undervisningsdeltagelse. Tentamen eller gradueret eksamen.

Deltagerbegrænsning: 36
Undervisningsmateriale : Blue Ocean Strategy, Kim and Mauborgne, Harvard Business Review.
Desuden diverse artikler, samt materiale fra eksterne oplægsholdere.
Ansvarlig underviser : Jesper Vej , jvej@dtu.dk