Dansk - English

Kort version - Fuld version


Industriel strategi (Forår 2005)

Kursuskode : PSTRAT-U1
ECTS Point : 5 Status : Tilvalg
Revideret : 15/06 2004 Oprettet : 01/02 1997
Placering : 6-7 semester Timer pr. uge : 4
Længde : 1 semester Undervisningssprog : Dansk

Målsætning : At formidle og træne en faglig kompetence, som bringer den studerende i stand til at deltage i udarbejdelse af strategiske analyser i industrielle virksomheder, med henblik på strategisk udvikling af bl.a. produktionsrelaterede kompetencer. Efter at have gennemført dette kursus forventes det, at den studerende kan: A) Demonstrere forståelse af strategiske begreber og modeller, der er centrale for den industrielle virksomheds konkurrenceevne. B) Bidrage til analyser af virksomhedens strategiske og konkurrencemæssige situation ved anvendelse af disse begreber og modeller. C) Deltage i formuleringen af alternative strategier som forslag til forbedring af virksomhedens konkurrencemæssige situation og diskutere konsekvenserne heraf, specielt med hensyn til produktionsrelaterede forhold.
Hovedindhold : Analyse af virksomhedens markeds- og konkurrenceforhold. Vurdering af konkurrencemæssige fordele. Segmentering, positionering og differentiering. Strategiformulering og kompetenceudvikling.
Undervisningsform : Klasseundervisning, gruppearbejde (studenterpræsentationer), hjemmeopgaver og øvelser. De teoretiske problemstillinger belyses bl.a. ved hjælp af virksomheds- og branchecases.
Krævede forudsætninger : Ingen
Anbefalede forudsætninger : Gennemført ingeniørpraktik
Relationer : -
Prøveform : Skriftlig 4-timers prøve
Censur : Ekstern
Bedømmelse : 13-skala
Bemærkninger : Mundtlig fremlæggelse af case er en forudsætning for indstilling til eksamen. Kurset er relevant for studerende fra andre studieafdelinger.
Undervisningsmateriale : Johnson & Scholes: Exploring Corporate Strategy. Supplerende materiale aftales i forbindelse med undervisningen.
Ansvarlig underviser : Frank Allan Hansen , fall@dtu.dk