Dansk - English
Kort version - Fuld version
Digital design (Forår 2006) |
|||
Kursuskode : | IDIG1A-U01 | ||
ECTS Point : | 10 | Status : | Obligatorisk |
Revideret : | 31/01 2006 | Oprettet : | 19/12 2005 |
Placering : | 1. semester | Timer pr. uge : | 8 |
Længde : | 1 semester | Undervisningssprog : | Dansk |
Målsætning : | At kunne beskrive, designe og teste samt realisere kombinatoriske og sekventielle digitale kredsløb ved hjælp af henholdsvis sandhedstabeller og tilstandsdiagrammer. At kunne benytte udviklingsværktøjet til test og realisering. | ||
Hovedindhold : | Binære og hexadecimal talsystemer, boole"sk algebra, sandhedstabeller, kombinatoriske kredsløb, flip-flops, sekvenskredsløb herunder tællere. Programmérbare kredse (PLD’er). VHDL-beskrivelser for kombinatoriske og sekventielle digitale kredsløb samt tilstandsmaskiner. Strukturelt design vha. blokdiagram og/eller en strukturel VHDL-beskrivelse. Test af kombinatoriske og sekventielle kredsløb vha. testbenches. | ||
Undervisningsform : | Undervisningen er en vekselvirkning mellem løsning af opgaver, kursusopgaver og teorigennemgang. Arbejdet foregår i grupper. | ||
Krævede forudsætninger : | - | ||
Anbefalede forudsætninger : | - | ||
Relationer : | - | ||
Prøveform : | Mundtlig evaluering på grundlag af kursusopgaver | ||
Censur : | Intern | ||
Bedømmelse : | 13-skala | ||
Bemærkninger : | Der udføres et antal obligatoriske kursusopgaver, som dokumenteres gennem journaler. For at blive indstillet til eksamen, skal alle kursusopgaver være afleveret. De studerende danner selv grupper fra kursets start. Gruppestørrelsen bør være 3-5 personer. Før eksamen: Gruppen fremlægger produktet idet hver studerende laver en velforberedt præsentation af ca. 5 minutters varighed. Det er et krav at gruppens medlemmer koordinerer præsentationerne således at produktets væsentligste emner dækkes, at præsentationerne bliver forskellige og at de hver for sig har en god faglig spændvidde. Eksamen: Der afsættes 10 minutter pr. studerende. Eksamen er individuel. Bedømmelsen baseres på et generelt indtryk af hvor højt et niveau den studerende har nået i relation til kursets "målsætning". Dette vurderes ud fra rapporterne, den mundtlige præstation og produktets funktionalitet. Under den individuelle eksamen stiller lærer og censor spørgsmål inspireret af præsentationerne og rapporterne. Efter eksamen: Studerende som ikke er bestået, vejledes i hvordan der kan arbejdes målrettet hen mod at bestå et ny eksamensforsøg. XILINX WebPack/Foundation ISE anvendes som udviklingsværktøj. |
||
Undervisningsmateriale : | Digital Electronics, dig1a and dig2a. Pearson. Prentice Hall. | ||
Ansvarlig underviser : | Bent P. Meincke
, bme@ihk.dk |