Dansk - English
Kort version - Fuld version
Ledelse og Kompetenceudvikling (Forår 2010) |
|||
Kursuskode : | CVLEK-U | ||
ECTS Point : | 9 | Status : | Tilvalg |
Revideret : | 03/02 2010 | Oprettet : | 12/05 2009 |
Placering : | - | Timer pr. uge : | 3.5 |
Længde : | 1 semester | Undervisningssprog : | Dansk |
Målsætning : | Modulet henvender sig særligt til dynamiske og udviklingsorienterede ledere og HR-medarbejdere i såvel den offentlige som den private sektor – samt til alle, der ser kompetenceudvikling som en strategisk nødvendighed i morgendagens virksomheder og organisationer samt på fremtidens arbejdsmarked. Målsætning: • At give de studerende teoretisk og praktisk viden og forudsætninger for at kunne beskrive, analysere og vurdere organisatoriske kompetencer samt færdigheder til at arbejde systematisk med ledelses-, kompetence-, og personaleudvikling og uddannelsesplanlægning. • At opnå indsigt i og forståelse for hvordan konflikter mellem forskellige aktørers forestillinger om kompetenceudviklinger, og organisationens visioner og strategier udgør et udviklingspotentiale. Mål Viden og forståelse • Skal have viden om forskellige teorier om og metoder til ledelse af et systematisk arbejde med kompe-tenceudvikling i organisationen • Skal i et videnskabsteoretisk perspektiv kunne identificere, forstå og skelne mellem forskellige teorier om og metoder til ledelse af et systematisk arbejde med kompetenceudvikling i organisationen. • Skal kunne forstå og reflektere over deres forskellige perspektiver på funktionen af personalepolitik, kompetenceudvikling og uddannelsesplanlægning, herunder på de strategiske betydninger heraf i såvel et samfundsmæssigt som et organisatorisk og individuelt perspektiv Færdigheder • Skal kunne iagttage og indsamle empiri om ledelse af et systematisk arbejde med kompetenceudvikling i organisationen, samt kunne relatere empirien til egen organisation og til egne ledelsesmæssige forhold, udfordringer og tiltag på en relevant måde. • Skal kunne vurdere forskellige teorier om og metoder til ledelse af et systematisk arbejde med kompetenceudvikling i organisationen. • Skal kunne begrunde egen ledelsesmæssig praksis i forhold hertil. • Skal kunne formidle forståelsen af forskellige teorier om og metoder til ledelse af et systematisk arbejde med kompetenceudvikling i organisationen, såvel internt i organisationen som i den helhed, organisatio-nen indgår i. Kompetencer • Skal kunne håndtere komplekse ledelsesmæssige, organisatoriske og styringsmæssige konflikter, pro-blemstillinger og dilemmaer i krydspresset mellem organisation/omverden, decentral/central ledelse, ledelse/medarbejdere med henblik på at identificere personlige og organisatoriske ressourcer og udvik-lingsmuligheder i forhold til det systematiske arbejde med strategisk kompetenceudvikling i organisationen. • Skal kunne omsætte viden og færdigheder mht. ledelse af et systematisk arbejde med kompetence-, personaleudvikling og uddannelsesplanlægning (i organisationen), i et samarbejde med alle organisationens aktører om at styrke og udvikle såvel det systematiske arbejde med kompetenceudvikling som for-ståelsen af dets strategiske betydning inden for rammerne af egne ledelsesmæssige og organisatoriske professionelle etikker. • Skal kunne identificere behov for egen og organisatorisk kompetenceudvikling i forhold til ledelse af et systematisk arbejde med kompetenceudvikling i organisationen |
||
Hovedindhold : | Modulet tager udgangspunkt i forskellige tilgange til læring og uddannelsesplanlægningsrationaler. Modulet beskæftiger sig med den strategiske såvel den operationelle rolle som de menneskelige ressourcer spiller i private og offentlige virksomheder. Fokus er rettet imod at udforske og analysere, hvordan medarbejdere, ledere, job og sociale relationer og fællesskaber udvikler sig i en individuel, organisatorisk og samfundsmæssig sammenhæng. Vigtige temaer inden for kompetenceudvikling er: Den strategiske forankring, kompetenceudviklingens operationelle indsats, jobdesign, performance, kompetencemåling, karriere- og ledelsesudvikling, talentudvikling, samtalesystemer, lærings- og evalueringsmodeller, samt incitamenter. Fagområdet hviler især på organisationsteori, men også på sociologi, økonomi, psykologi, pædagogik, arbejdsmarkedsforhold mv. |
||
Undervisningsform : | Klasseundervisning, øvelser/cases, deltagerpræsentationer og eksamensprojekt | ||
Krævede forudsætninger : | Formelle krav til diplomuddannelserne | ||
Prøveform : | Mundtlig evaluering på grundlag af udført projekt | ||
Censur : | Ekstern | ||
Bedømmelse : | 7-trinsskala | ||
Bemærkninger : | Fagansvarlig: Mette Yde | ||
Undervisningsmateriale : | Se litteraturliste på http://www.cv.ihk.dk | ||
Ansvarlig underviser : | Mette Yde
, myd@ihk.dk |