Dansk - English
Kort version - Fuld version
Afgangsprojekt DPL (Forår 2011) |
|||
Kursuskode : | CVADPL11-U | ||
ECTS Point : | 15 | Status : | Obligatorisk |
Revideret : | 31/05 2011 | Oprettet : | 26/05 2011 |
Placering : | Timer pr. uge : | 0 | |
Længde : | 1 semester | Undervisningssprog : | Dansk |
Målsætning : | Formålet med afgangsprojektet er at kvalificere de studerende til at identificere, reflektere og analysere en praktisk projektledelsesmæssig problemstilling, og angive løsninger og handlemuligheder gennem anvendelse af teorier, strategier og metoder ud fra uddannelsens moduler. | ||
Hovedindhold : | Læringsmål: Viden og forståelse • Skal kunne forstå videnskabsteoretisk erkendelsesgrundlag relateret til de metoder og teorier der anvendes i afgangsprojektet • Skal forstå og kunne reflektere over at flere metoder rigtigt anvendt giver højere samlet validitet i un-dersøgelser • Skal kunne anvende viden om projektledelsesteorier og –metoder på en reflekteret måde. Færdigheder • Skal relevant kunne udvælge og vurdere en eller flere metoder til indsamling af empiri. • Skal relevant udvælge teorier og modeller, der kan give projektet befrugtende perspektiver • Skal kunne indsamle empiri, der opbygger det nødvendige argumentationsgrundlag • Skal kunne vurdere resultaterne af analyserne i forhold til valgte teorier og metoder samt forholde sig reflekterende til resultaternes mulighed for anvendelse i egen praksis • Skal kunne formidle komplekse problemstillinger i forhold til organisationen Kompetencer • Skal kunne formulere et konkret projektformål kort og præcist • Skal kunne konkludere på det foreliggende argumentationsgrundlag og komme med anbefalinger til initi-ativer, der kan tage hånd om de udfordringer projektet søger løsninger på. • Skal kunne bringe uddannelsens færdigheder i anvendelse i egen virksomhed/hverdag • Skal kunne perspektivere og diskutere anvendte teorier og metoder i forhold til egen praksis Indhold: Undervisningen i projektmetode kommer omkring følgende temaer: • Opstart, introduktion til projektmetode og afgangsprojekt. • Indledende beskrivelse af problemstilling, projektets faser. • Formål, afgrænsning, problemformulering, valg af teorier og modeller. • Informationsbehov, metodevalg og dataindsamling, analyse og præsentation. Herefter gennemføres afgangsprojektet med løbende vejledning. Vejlederen skal godkende problemformuleringen. |
||
Krævede forudsætninger : | Generelle adgangskrav til diplomuddannelserne Uddannelsens øvrige moduler skal være bestået |
||
Prøveform : | Se under bemærkninger | ||
Censur : | Ekstern | ||
Bedømmelse : | 7-trinsskala | ||
Bemærkninger : | Eksamen: Eksamensform: Eksaminationen vil være individuel som et mundtligt forsvar samt dialog med afsæt i skriftlig opgave Opgavens omfang: min.40 – max.50 normalsider (120.000 anslag) ekskl. forside, indholdsfortegnelse og bilag. Rapporten kan udvides progressivt med max. 20 normalsider pr. studerende. Bedømmelse: Individuel bedømmelse med ekstern censur efter 7-trinsskalaen. I bedømmelsesgrundlaget indgår såvel det skriftlige produkt, præsentation, som det mundtlige forsvar. Bedømmelsens resultat skal være udtryk for en helhedsvurdering af det skriftlige produkt og det mundtlige forsvar. Afgangsprojektet kan udarbejdes individuelt eller i grupper. Fordelingen af det individuelle ansvar i en gruppebaseret opgave skal tydeligt fremgå i rapporten. Til eksaminationen er der afsat i alt 60 minutter pr. studerende (oplæg samt eksamination og votering). Dato for aflevering og eksamen: Fremgår af studiekalenderen på www.cv.ihk.dk samt på CampusNet. Fagansvarlig: Isa Keller-Andreasen isa@ihk.dk |
||
Ansvarlig underviser : |