Dansk - English

Kort version - Fuld version


Afgangsprojekt DPL (Forår 2011)

Kursuskode : CVADPL11-U
ECTS Point : 15 Status : Obligatorisk
Placering : Timer pr. uge : 0
Længde : 1 semester Undervisningssprog : Dansk

Hovedindhold : Læringsmål:
Viden og forståelse
• Skal kunne forstå videnskabsteoretisk erkendelsesgrundlag relateret til de metoder og teorier der anvendes i afgangsprojektet
• Skal forstå og kunne reflektere over at flere metoder rigtigt anvendt giver højere samlet validitet i un-dersøgelser
• Skal kunne anvende viden om projektledelsesteorier og –metoder på en reflekteret måde.
Færdigheder
• Skal relevant kunne udvælge og vurdere en eller flere metoder til indsamling af empiri.
• Skal relevant udvælge teorier og modeller, der kan give projektet befrugtende perspektiver
• Skal kunne indsamle empiri, der opbygger det nødvendige argumentationsgrundlag
• Skal kunne vurdere resultaterne af analyserne i forhold til valgte teorier og metoder samt forholde sig reflekterende til resultaternes mulighed for anvendelse i egen praksis
• Skal kunne formidle komplekse problemstillinger i forhold til organisationen
Kompetencer
• Skal kunne formulere et konkret projektformål kort og præcist
• Skal kunne konkludere på det foreliggende argumentationsgrundlag og komme med anbefalinger til initi-ativer, der kan tage hånd om de udfordringer projektet søger løsninger på.
• Skal kunne bringe uddannelsens færdigheder i anvendelse i egen virksomhed/hverdag
• Skal kunne perspektivere og diskutere anvendte teorier og metoder i forhold til egen praksis
Indhold:
Undervisningen i projektmetode kommer omkring følgende temaer:
• Opstart, introduktion til projektmetode og afgangsprojekt.
• Indledende beskrivelse af problemstilling, projektets faser.
• Formål, afgrænsning, problemformulering, valg af teorier og modeller.
• Informationsbehov, metodevalg og dataindsamling, analyse og præsentation.
Herefter gennemføres afgangsprojektet med løbende vejledning. Vejlederen skal godkende problemformuleringen.
Krævede forudsætninger : Generelle adgangskrav til diplomuddannelserne
Uddannelsens øvrige moduler skal være bestået
Ansvarlig underviser :