Dansk - English

Kort version - Fuld version


Projektstrategi og -organisation (Forår 2011)

Kursuskode : CVPSO11-U
ECTS Point : 10 Status : Obligatorisk
Revideret : 26/05 2011 Oprettet : 26/05 2011
Placering : Timer pr. uge : 3.5
Længde : 1 semester Undervisningssprog : Dansk

Målsætning : Modulet har til formål at udvikle de studerendes forudsætninger for og kompetencer til at kunne analysere og forstå den organisatoriske struktur samt de organisatoriske rammebetingelser for projekter og med denne forståelse lede et projekt eller en projektportefølje. Under forståelsen af rammebetingelserne ligger, at den studerende skal opnå et overblik over virksomheders og organisationers værdiskabelse, udviklingsfaser, livscyklus og påvirkning af strategiske drivkræfter. Der ligger også i forståelsen af rammebetingelserne at den studerende skal opnå forståelse for effekten af den kultur og de netværk, som virksomhed og projektdeltagere er en del af.
Hovedindhold : Læringsmål:
Viden og forståelse
• Skal have forståelse for, hvordan organisationer er bygget op og fungerer ud fra forskellige perspektiver samt hvilken betydning dette har for projekter
• Skal opnå indsigt i og kunne forholde forskellige organisatoriske faktorer til hinanden samt kunne reflektere over hvorledes organisatoriske faktorer påvirker adfærden på forskellige niveauer i forskellige dele af organisationen
• Skal have viden om ledelsesmetoder og ledelsesbegreber i forbindelse med ledelse af projekter og pro-jektporteføljer samt forstå forskellen mellem drift og projekt og de konsekvenser dette får for ledelse af projekter og portefølje
• Skal have viden om forskellige beslutningsprocesser i virksomheder og organisationer
• Skal kunne reflektere over de strategiske drivkræfter og kulturer, der har indflydelse på ledelsen af virk-somhedens eller organisationens projektportefølje
• De studerende skal have forståelse for og kunne reflektere over de præsenterede teorier og metoder i et videnskabsteoretisk perspektiv
Færdigheder
• Skal kunne vurdere projekters betingelser inden for forskellige organisatoriske rammer og forandringer bl.a. i form af fusioner eller opsplitning
• Skal kunne begrunde en strategi for projektets ledelse samt vurdere projekters betingelser inden for for-skellige typer af organisatoriske rammer
• Skal kunne analysere og vurdere forskellige organisations- og ledelsesformers fordele og ulemper i forhold til konkrete situationer
• Skal kunne begrunde, vurdere, udvælge og fravælge styringsredskaber og strategier for projekter og por-tefølje begrundet i virksomhedens eller organisationens situation
• Skal kunne analysere netværk med henblik på at styre alliancer, samarbejder og udvikling i og udenfor værtsorganisationen
• Skal selvstændigt kunne begrunde forslag til projekt- og porteføljestyring i forbindelse med større orga-nisatoriske forandringer
• Skal kunne udvælge og begrunde udvælgelsen af den teori og metode, der bedst understøtter projektle-delsen i en konkret organisatorisk kontekst
Kompetencer
• Skal selvstændigt kunne indgå i diskussioner om virksomhedens eller organisationens strategi, struktur og processer som forudsætninger for projekters afvikling og styring af projektporteføljer
• Skal under implementeringen af projektplanerne kunne tage hensyn til virksomhedens eller organisationens strategi, struktur og processer
• Skal kunne udvikle sin egen praksis som projekt- eller porteføljeleder på baggrund af analyser af netværk, strategiske drivkræfter og kultur
• Skal kunne indgå i tværfagligt arbejde omkring udvikling af en virksomhed eller organisations projekt-portefølje
Indhold:
• Porteføljeledelse
• Netværksteori
• Typer af strategisk tænkning og deres konsekvenser
• Beslutningsprocesser
• Strukturelle og processuelle begreber for organisering af en virksomhed og et projekt
• Virksomhedens udviklingsfaser og konsekvenser for ledelsesfilosofi, ledelsesværktøjer og kultur
• Ledelsesformers fordele og ulemper i forhold til en strategi, herunder ledelse som styring af mening, be-tydning, ressourcer mv.
• Virksomhedens værdiskabelse
Krævede forudsætninger : Generelle adgangskrav til diplomuddannelserne
Prøveform : Se under bemærkninger
Censur : Ekstern
Bedømmelse : 7-trinsskala
Bemærkninger : Eksamen:
Eksamensform: Mundtligt forsvar samt dialog med afsæt i skriftlig opgave
Opgavens omfang: Max. 15 sider (36.000 anslag inkl. mellemrum)
Bedømmelse: Ekstern censur efter 7-trinsskalaen.
Dato for aflevering og eksamen: Fremgår af studiekalenderen på www.cv.ihk.dk samt på CampusNet.

Fagansvarlig: Bjarke Nielsen bn@bjarkenielsen.dk
Undervisningsmateriale : Se www.cv.ihk.dk
Ansvarlig underviser :