Dansk - English

Kort version - Fuld version


Innovation af forretningskoncepter - projekt (Forår 2013)

Kursuskode : XIFP-U1
ECTS Point : 7,5 Status : Obligatorisk
Revideret : 13/02 2013 Oprettet : 12/01 2010
Placering : 7. semester Timer pr. uge : 30
Længde : 1 semester Undervisningssprog : Dansk og engelsk

Målsætning : Det overordnede mål med kurset er at udvikle den studerendes evne til – både selvstændigt og i særlig grad sammen med andre - at arbejde systematisk med produktudvikling, innovation og forretningsudvikling i en international sammenhæng. Den studerende sættes i stand til at se helheder og fokusere på de centrale og væsentlige problemstillinger i forbindelse med udvikling og implementering af forretningskoncepter (der her skal forstås som samlebegreb for produktudvikling, innovation, konsekvenser af globaliseringen, m.v.).

Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud opfylder kursets mål, forventes ved den afsluttende prøve at kunne:
- demonstrere evner i projektarbejdet til – både selvstændigt og sammen med andre - at vurdere og analysere ovennævnte forandringsprocesser
- præsentere på et professionelt niveau hvordan man implementerer forretningsprocesser i praksis i en virksomhed.
- kritisk reflektere over proces, metodevalg, teorianvendelse og løsningsmuligheder.
Hovedindhold : Der tages bl.a. udgangspunkt i semesterets forudgående undervisning (se kursusbeskrivelsen for XIFT-U1) og knyttes kontakt til en virksomhed gerne med selvstændig produktudvikling og eksport til flere markeder.

Under overskriften ”udvikling af forretningskoncepter” udarbejdes et projekt i den pågældende virksomhed med udgangspunkt i en aktuel problemstilling.

Projektet skal principielt indeholde følgende tre områder:
- Organisationen – specielt set i lyset af de informationsteknologiske muligheder/ændringer
- Forretningsmæssige aspekter (økonomi, afsætning, kultur og sprog)
Der skal især fokuseres på samspillet mellem disse.

Projektarbejdet dokumenteres med en præsentation, der således kommer til at danne et beslutningsgrundlag for virksomheden.
Undervisningsform : Projektarbejde i teams á 4-6 studerende.

De studerende finder selv, gerne med udgangspunkt i praktikvirksomheden et forandringsprojekt i en virksomhed. Det kan f.eks. omhandle implementering af teknologi, større kunderettethed eller andre forretningsoptimeringsprojekter.

Projektet forløber over 5 uger og kører fuldtid efter 10 ugers teoriundervisning (se XIFT-U1). Dog fortsættes andet fremmedsprogs-undervisningen.
Krævede forudsætninger : Ingeniørpraktikken skal være gennemført og Basis - 5. semester bestået.
Anbefalede forudsætninger : -
Relationer : -
Prøveform : Mundtlig evaluering på grundlag af udført projekt
Censur : Ekstern
Bedømmelse : 7-trinsskala
Bemærkninger : Det enkelte team præsenterer sit projekt (maksimalt 25 minutter) på engelsk.
Derefter er der spørgsmål til projektet. Eksaminationsgrundlaget er det projekt, som netop er præsenteret.

Man skal aflevere et oplæg (på engelsk) til eksamen svarende til maksimalt fem A4-sider. Oplæget skal afleveres i fire ens eksemplarer på et nærmere fastsat tidspunkt.
Med hensyn til selve oplægget er rammerne helt frie, dog skal de kunne sendes med post til censor.

Der gives individuelle karakterer.
Undervisningsmateriale : Osterwalder, A. & Pigneur, Y. (2010). Business Model Generation. John Wiley & Sons.
samt materiale det benyttet i teorikurset XIFT-U1.
Supplerende materiale efter aftale med underviserne.


Ansvarlig underviser : Lynn Kahle , lyka@dtu.dk