Dansk - English

Kort version - Fuld version


Innovation af forretningskoncepter - teori (Forår 2013)

Kursuskode : XIFT-U1
ECTS Point : 15 Status : Obligatorisk
Revideret : 24/04 2013 Oprettet : 12/01 2010
Placering : 7. semester Timer pr. uge : 20
Længde : 1 semester Undervisningssprog : Dansk og engelsk

Målsætning : Det overordnede mål med kurset er at udvikle den studerendes evne til – både selvstændigt og i særlig grad sammen med andre - at arbejde systematisk og kontinuerligt med produktudvikling, innovation og forretningsudvikling i en international sammenhæng. Den studerende sættes i stand til at se helheder og fokusere på de centrale og væsentlige problemstillinger i forbindelse med udvikling og implementering af forretningskoncepter (der her skal forstås som samlebegreb for produktudvikling, innovation, konsekvenser af globaliseringen, m.v.).

Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud opfylder kursets mål, skal ved den afsluttende prøve kunne:
- forklare, hvordan man arbejder effektivt med udvikling af forretningskoncepter bl.a. gennem brug af relevante systemer og værktøjer
- diskutere forskellige forfatteres teorier inden for området samt kunne drage paralleller
- vurdere en virksomheds internationaliseringsudfordringer og det internationale markedsføringsmiljø
- diskutere praktisk og teoretisk viden om kultur, kulturmønstre og interkulturelle forhold samt forhandling i interkulturelle sammenhænge.
Hovedindhold : Under overskriften ”udvikling af forretningskoncepter” undervises der inden for følgende fire områder:
1. Kulturelt (CHJ)
2. Merkantilt (LK)
3. Intraprenørskab (NMC)
4. Ekstern undervisning (NMC,LK,CHJ)

ad 1. Kulturelt (CHJ)
Kultur, kulturdefinitioner og deres begrænsninger, identitet, kultur og nationalitet, kulturanalyse
Dimensionerne: ”Time & space”
Kulturelle dimensioner (fx Hofstede, Trompenaars, Triandis)
Sprog, kultur, interkulturel kommunikation og markedskommunikation

ad 2. Merkantilt (LK)
Globalization: opportunities and challenges, strategic implications
Innovation with respect to growth, business development, and value proposition
Communities of practice and design thinking
Selected sources (subject to change): Anderson & Narus, Boztepe, Brown, Chesbrough, Drucker, Martin Mintzberg, Porter& Kramer, Prahalad & Ramaswamy, Czikszentmihalyi, Kozinets et. al., Sawhney et. al., von Hippel, Wenger

ad 3. Intrapreneurship(NMC)
Introduction to entrepreneurial methods and selling.
Introduction to intrapreneurship.
Organizational understanding: The evolution of organizations.
Changing organizations: The learning organization, Change management

Selected sources: Hamel, Kotter, Nonaka, Senge, Argyris, Sarasvathy, Bosworth.

ad 4. Ekstern undervisning (NMC, LK, CHJ)
De studerende træner at benytte teorien fra de tre undergrupper i praksis gennem opgaveløsning og præsentation af aktuelle udfordringer, som gæsteforelæserne fra erhvervslivet præsenterer.

Der er tre formål med ekstern undervisning. De studerende får et kendskab til (meget) forskellige virksomheder, et indtryk af typiske udviklingsopgaver i virksomheden og mulighed for at koble lært teori med praksis.

Undervisningsform : Undervisningen er opbygget med inspiration fra Bjarne Herskins synergimodel.

De studerende arbejder meget selvstændigt med stoffet, der er udpeget af underviserne, både individuelt og i teams. Ugentlige studenterpræsentationer er en bærende del af undervisningen.

Teoriundervisning og øvelser afvikles i semesterets første 10 uger.
To dage om ugen er der ”eksterne undervisning”. Dag et kommer en ekstern underviser fra erhvervslivet, der dels fortæller om sin virksomhed, og dels giver oplæg en aktuel case fra virksomheden. Denne case arbejder de studerende videre med i teams. Dag to kommer den eksterne underviser igen, hvorefter løsningerne præsenteres og diskuteres.
Undervisningen er pensum til eksamen og derfor vil de enkelte teams på skift udarbejde referater. Disse vil sammen med underviserens oplæg og de enkelte teams opgaveløsninger blive lagt på CampusNet.

Efter 10 ugers undervisning (sprogundervisningen fortsætter) er der projektarbejde (se kursusbeskrivelse for XIFP).
Krævede forudsætninger : Ingeniørpraktikken skal være gennemført og 1.-5. semester bestået.
Anbefalede forudsætninger : -
Relationer : -
Prøveform : Mundtlig prøve
Censur : Ekstern
Bedømmelse : 7-trinsskala
Bemærkninger : Mundtlig prøve, hvor der typisk vil være 9 kombinationsspørgsmål (2 delspørgsmål). Den studerende trækker ved eksamen et af disse kombinationsspørgsmål. Eksamen foregår på dansk eller engelsk (den studerende vælger selv).
Undervisningsmateriale : Schilling, Mellissa A. (2010) Strategic Management of Technological Innovation , 3rd. ed. McGraw Hill, ISBN 978-007-128957-3
Usunier, Jean-Claude & Lee, Julie Anne (2013). Marketing Across Cultures, 6th edition. Pearson
Osterwalder, A. & Pigneur, Y. (2010). Business Model Generation. John Wiley & Sons.
Cooper, Brant & Vlaskovits, Patrick (2010) The Entrepreneur"s Guide to Customer Development: A cheat sheet to The Four Steps to the Epiphany.
Mondahl, Margrethe Smedegaard, Svendsen, Lisbet Pals & Rasmussen, Jonas (2010). Professional Oral Communication in English. Handelshøjskolens Forlag.

Supplerende materiale efter aftale med underviserne
Ansvarlig underviser : Lynn Kahle , lyka@dtu.dk