Dansk - English

Kort version - Fuld version


Afsætningsøkonomi (Efterår 2012)

Kursuskode : XAØK-U1
ECTS Point : 5 Status : Obligatorisk
Revideret : 21/08 2012 Oprettet : 16/06 2003
Placering : 2. semester Timer pr. uge : 4
Længde : 1 semester Undervisningssprog : Engelsk

Målsætning : At give de studerende forståelse for "Marketing Management"/afsætningsøkonomiens grundlæggende teorier, begreber og metoder. Kurset er grundlæggende med vægt på forståelse af markeder og danner således fundament for det efterfølgende semesters kursus "Projekt 3", hvor afsætningsdelen sigter mod bearbejdning af markeder.

Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud opfylder kursets mål, forventes at kunne følgende:
• Benytte korrekt fagterminologi
• Redegøre for de grundlæggende teorier, begreber og metoder i afsætningsøkonomi
• Præsentere forslag til analyse af en konkret problemstilling ved anvendelse af fagets teorier og modeller
• Reflektere og diskutere betydningen af marketings rolle i en organisation
• Analysere et marked med henblik på at tilpasse afsætningsfunktionen til dette
Hovedindhold : Analyse af virksomhedens omverden. Virksomhedens handlingsparametre. Marketingbegrebet og marketingplanen Virksomhedens strategiske planlægning. SWOT-analysen. Købsadfærden på konsumentvare markeder. Markedssegmentering og målgrupper. Produktpositionsering, produktlivscyklus og introduktion til konkurrentanalyse og konkurrencestrategi. Eksempler/cases om konkret købsadfærd, konkurrenceteori og konkurrentadfærd.
Undervisningsform : Forelæsninger, diskussioner, gruppearbejde, cases, skriftlige øvelser og selvstudie.
Krævede forudsætninger : -
Anbefalede forudsætninger : -
Prøveform : Mundtlig prøve
Censur : Intern
Bedømmelse : 7-trinsskala
Bemærkninger : -
Undervisningsmateriale : Marketing Management, Philip Kotler et al., European second edition (2012), Pearson Education Ltd.ISBN 978-0-273-74361-3

Ansvarlig underviser : Lynn Kahle , lyka@dtu.dk